Skip to main content
فهرست مقالات

وحیانی بودن الفاظ قرآن

نویسنده:

(18 صفحه - از 218 تا 235)

کلید واژه های ماشینی : وحی ،قرآن ،نظریۀ غیروحیانی بودن الفاظ قرآن ،وحیانی بودن الفاظ ،پیامبر ،الفاظ قرآن ،خدا ،اعجاز ،خداوند ،جبرئیل ،دینی ،غیروحیانی بودن الفاظ و کلمات ،الفاظ و کلمات قرآن ،غیروحیانی بودن الفاظ قرآن مطرح ،تجربه ،کلام ،دلایل وحیانی بودن الفاظ قرآن ،نظریه ،متن ،الفاظ و کلمات ،معانی ،نظریه وحیانی بودن الفاظ قرآن ،نبوت ،حقیقت ،معنای انکار وحیانی بودن الفاظ ،انسان ،پیامد نظریۀ غیروحیانی بودن ،اعجاز بیانی ،پیامبر اکرم ،قالب

خلاصه ماشینی:

"پرسش بدین گونه مطرح می شود که آیا الفاظ و کلمات قرآن همچون محتوا و معانی آن از سوی خداوند وحی شده است و پیامبر هیچ گونه نقش و دخالتی در آن نداشته یا اینکه پدیده ای بشری و ساخته خود پیامبر است و به اصطلاح قالبهایی است که پیامبر تجربه باطنی خود را به وسیله آنها تعبیر کرده است؟ این پرسش در مورد متون مقدس مسیحیت نیز مطرح بوده است، اما انگیزه و همچنین سرنوشتی که این پرسش در مورد متون مقدس مسیحیت داشته با انگیزه و سرنوشت آن در مورد قرآن دو تفاوت عمده دارد: نخست اینکه پیشینۀ این سؤال راجع به قرآن چنان که از نقل آن در »الاتقان« سیوطی و »البرهان« زرکشی فهمیده می شود به قرنها قبل بر می گردد و عاملی که باعث طرح این سؤال و طرح نظریۀ غیروحیانی بودن الفاظ قرآن گردیده نیز یک امر درون دینی از قبیل فهم خاص از برخی آیات یا دیدگاه خاص نسبت به کلام الهی بوده است، چنان که پس از این خواهیم گفت، اما در مسیحیت این پرسش اولا بسیار دیر مطرح شد و ثانیا انگیزۀ آن برخی ناسازگاری ها بود که متون مقدس با دستاوردهای علمی داشتند. در پایان این نکته شایان توجه است که دلایل مطرح شده گرچه با برخی تبیینها از وحیانی بودن تناسب بیشتری دارد؛ مثل تبیینهای اول و دوم، اما در مجموع با همه آنها سازگار است، به عنوان نمونه تبیین چهارم که الفاظ را به عنوان مواد ذهنی پیامبر در نظر می گیرد که با گزینش و صورتبندی الهی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سامان یافته است، هم می تواند جنبۀ اعجازی قرآن را حفظ کند، به لحاظ آن که نظم آیات و کلمات، الهی و فراتر از توان بشر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.