Skip to main content
فهرست مقالات

ناخودآگاه روحی و خلأ وجودی از دیدگاه قرآن و روان شناسی جدید

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 332 تا 339)

کلید واژه های ماشینی : خودآگاه، ناخودآگاه، روان، قرآن، روان‌شناسی، خودآگاه روحی، خدا، ناخودآگاه روحی، روان رنجوری، فروید

خلاصه ماشینی:

"راه درمان خلأ روحی فرانکل راه درمان این بیماری را مانند بیماری های روانی می داند، یعنی آنچه را که به وسیله سرکوب از سطح خودآگاه به سطح ناخودآگاه رانده شده، بار دیگر به خود آگاه شخص بیاوریم: »تحلیل وجودی حتی از این هم جلوتر و تا ورای نظر فروید درباره مذهب پیش رفته است. «14 پس پیامبران را به میان ایشان فرستاد و آنان را به سوی ایشان روانه کرد، تا از مردم بخواهند که آن پیمان را که خلقتشان بر آن سرشته به جای آرند و نعمت او را که از یاد برده اند فرایاد آورند… باید دانست »فطرت« همان بخش ناخودآگاه روحی یا روحانی که فرانکل مطرح می کند نیست؛ فطرت قسمت مهمی از سرشت انسان است که خداخواهی و خداجویی در آن نهاده شده است، که هرگاه خواسته او برآورده نشود و سرکوب شود، به ناخودآگاه روحی فرستاده می شود، یعنی فطرت چیزی است که می تواند خواسته اش در سطح خودآگاه روحی ارضا شود، و یا سرکوب شود و در سطح ناخودآگاه پناه گیرد. در صورت سرکوب حس مذهبی و خداجویی این نیاز فطرت به ناخودآگاه سپرده شده و شخص دچار بیماری می شود، قرآن نیز راه درمان آن را به یاد آوردن میثاق فطرت و به خودآگاه آوردن اعتقاد و رابطه با آفریدگار هستی می داند، و چنین کسانی را ازبیم و هراس و نومیدی و خلأ وجودی رها و آزاد می داند: »ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلاخوف علیهم و لاهم یحزنون« احقاف/13 به تحقیق کسانی که گفتند: »پروردگار ما خداست« سپس [در این راه] ایستادگی کردند، بیمی بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.