چکیده:
چهارچوب نظری این مقاله برگرفته از نظریات و الرشتاین(نظام فرهنگ جهانی)،کاستلز(عصر اطلاعات و مباحث هویت)و توسعهی ناموزون(ساختار و کارکرد توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور)تدوین یافته است و سپس به آزمون فرضیههای برآمده از چهارچوب نظری در سه گام اسنادی،پیمایشی،میدانی پرداخته شده است.این تحقیق با مطالعهی موردی دانشآموزان دختر دبیرستانهای عادی-دولتی غیر بزرگسال روزانهای شهر تهران به انجام رسیده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم ساختار و کارکرد عناصر ناموزون نظام اجتماعی بر ساختار اقتصادی و نظام آموزشی کشور،جملگی در پرخاشگری جوانان موثر بودهاند.همچنین، رواج ریا و تزویر در جامعه،از جمله عوامل موثر بر پرخاشگری جوانان شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
"پرسش بنیادی این مقاله این است که موانع تامین نیازهای جدید جوانان در ساختارهای اقتصادی-اجتماعی و آموزشی جامعه چگونه بوده است که پرخاشگری به مرور به عنوان یک الگوی رفتاری در بین جوانان کشور جلوهگر شده است؟ رویکرد نظری پژوهش در نظام جهانی،تلاشی مستمر و همهجانبه برای انباشد سرمایه بر مبنای تقسیم کار واحد جهانی جریان پیدا میکند و فعالیتهای سیاسی در چهارچوب نظام اغلب حول دولت- ملت صورت میگیرد،اما در این میان هیچ دولت واحدی،یا گروهی که دولت را کنترل کند،کاملا آزاد نیست تا روابط را در چهارچوب مزرهای خود و بدان گونه که خود میخواهد کنترل و یا حتی دگرگون سازد.
"(همان جا) با کنار هم قرار دادن این اظهارات و نتایج تحقیق حاضر(با توجه به فصل 5)میتوان اذعان داشت که جوانان چون متاثر از فرهنگ جهانی به واسطه گسترش ارتباطات و امکانات ارتباطیشان با جوامع توسعه یافته نیازها و خواستهها و ایدههای جدیدی پیدا کردهاند و تنها متاثر از نظام آموزشی و تربیتی جامعه خود نمیباشند،بنابراین وجود ریا و تزویر در جامعه را شاهد هستند ولی لزوما آن را جذب نمیکنند و به خاطر کمی امکان ابراز علایق، نیازها و خواستههای جدید خود در فضایی از ساختارهای متصلب که در آن هنجارها با وجود ناکار آمدی در تضاد با ارزشهای نسلی جدید هنوز موجه معرفی میشوند و امکان انتقاد عقلانی هم از آنها وجود ندارد و ریا و تزویر را جاری میبینند از وضع موجود متنفر و منزجر شده و به پرخاشگری روی میکنند."