Skip to main content
فهرست مقالات

مذهب یک عامل بیداری است یا تخدیر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : قدر ،قضاوقدر ،تخدیری ،تعلیمات ،فرضیه ،مسئله قضاوقدر در منابع مذهبی ،کلمه قضاوقدر در منابع اسلامی ،اسلام ،قضاوقدر تکوینی ،تعلیمات اثر تخدیری ،ایمان ،اندازه ،معنی قضاوقدر تکوینی ،خدا ،تسلیم ،سرچشمه ،مفهوم ،ایمان به قضاوقدر تکوینی ،تفسیر ،قدر تکوینی ،معنی ،قضاوقدر به مفهوم صحیحش ،تعلیمات اصیل مذهبی سرچشمه ،مفاهیم و تعلیمات مذهبی ،فرضیه ارتباط پیدایش مذهب ،قدر الهی تسلیم ،قدر اشاره به اندازه‌گیریهای الهی ،فرضیه انگیزه اقتصادی مذهب ،خداوند ،علت

خلاصه ماشینی:

"*** اکنون به بررسی مفاهیم مورد نظر آنها بازگردیم‌ و ببینیم آیا اعتقاد به این امور اثر بازدارنده دارد و یا به‌عکس آنچه آنها تصور می‌کنند تعلیمات اصیل‌ مذهبی سرچشمه«حرکت»و«آگاهی»و«بیداری» است،در اینجا از مسأله قضاوقدر شروع می‌کنیم: *** شک نیست که در منابع مذهبی(اسلامی)مساله‌ای‌ به نام«قضاوقدر»وجود دارد ولی سخن در تفسیر این دو کلمه است: آیا مفهوم آنها این است که هر انسانی با سرنوشت‌ خاصی از مادر می‌شود و خطوط زندگی او پیش‌ از تولد او؛ترسیم شده،و نصیب و قسمت و بهره‌های‌ او از زندگی،از طرف خداوند-بدون حضور و حتی بدون اطلاع او-تعیین گردیده؛و تلاشها و کوششها تأثیری در تغییر آن ندارد،بلکه در حکم‌ مبارزه با مشیت الهی و قانون آفرینش است و به‌ منزلهء مشت بیهوده بر سندان کوبیدن است زیرا نه‌ با تلاش می‌توان شکستی را تغییر داد و نه با تنبلی؛ پیروزیها و موفقیتها دگرگون می‌شود؛بنابراین‌ باید در برابر قضا و قدر الهی تسلیم بود؛و دم از شکایت فرو بست،و اگر برخلاف مراد است بیاید خرده گرفت و بقول شاعر: چو قسمت ازلی بی‌حضور ما کردند گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.