Skip to main content
فهرست مقالات

مرداب مصرف و اشرافیت صنعتی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مصرف ،احتیاجات ،وسایل رفاه مادی ،اجناس ،فروش ،مسابقه ،مرداب مصرف ،رفاه مادی موجب بدبختی بشر ،وسایل رفاه مادی به بشر ،تبلیغات ،روحی ،انسان ،مصرف و اشرافیت صنعتی ،احتیاجات حقیقی ،وسایل رفاه حقیقی ،تجاری ،وضع ،زندگی ،مصرف اجناس تازه به بازار ،جوامع مصرفی ،وسائل رفاه کاذب ،احساسات ،سرمایه‌داران ،راه کشورهای بحران‌زده مصرفی ،ذهنی ،جوامع توسعه‌نیافته در وضع ،احتیاجات و مصارف کاذب ،جوامع مصرفی توسعه‌نیافته ،زندگی پرتجمل و مصرفی ،احتیاجات حقیقی جامعه

خلاصه ماشینی:

"این سه مورد به اضافه نفوذ تبلیغات تجاری موجب گردیده که انسان در این قبیل جوامع‌ نسبت به هر مسئله‌ای خارج از دایره مصرف و تجمل‌ بی‌توجه و بی‌اعتقاد باشد و جسما بیمار و روحا مضطرب‌ و درمانده شده اندیشه‌اش فلج گردد،در لاک احساسات‌ و غرایزش هرچه بیشتر فرو رود و با انسانهای دیگر و حتی با خانواده‌اش احساس بیگانگی کند،دوستیها، یکرنگیها،برادریها،غمخواریهابخاطر دیگران، گذشتها،سخاوتها و بطورکلی همه فضیلتهای که در گذشته افراد آن جوامع را روحا به یکدیگر پیوند می‌داده است. این متفکران که بعضی‌شان را به سینه‌ می‌زنند،می‌خواهند بشر قید تمام اختراعات و اکتشافات و پیشرفتهای تکنیکی‌اش را بزند و به‌ دوران انسان اولیه بازگردد که تسلیم طبیعت و نیروهای آن بوده هیچ وسیله‌ای در اختیار نداشت و اغلب گرسنه و درمانده بود،اینان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند بپذیرند که همه این ترقیات،زاییدهء احتیاجات چندین هزار ساله بشر بوده است و نادیده‌ گرفتن آنها مساویست با بدبختی و تیره روزی و بالاخره نابودی او پس آیا برای جوامع مصرفی‌ راه نجاتی نیست؟آیا باید با بحران موجود بسازند و یکسر تباه شوند؟ بنظر می‌رسد که اگر احتیاجات مختلف را به دو دستهء حقیقی و کاذب تقسیم کنیم،بتوانیم راه‌ نجاتی بیابیم. تولیدکنندگان کشورهای بزرگ صنعتی هستند که‌ بسیاری از تولیداتشان بیش از مصارف داخلی بوده‌ برای آنکه ضرر نکنند ناگزیر از صدور آنها به خارج شده‌اند البته این نیز امکان دارد که آن اجناس در کارخانه‌هایی با شرکت سرمایه‌داران داخلی در کشورهای توسعه‌نیافته تولید شوند،اما در واقع‌ منافع اصلی به جیب کشورهای بزرگ صنعتی می- رود،پس پشتیبانان فروشندگان محصولات مذکور و عامل اصلی بحرانهای اجتماعی کشورهای توسعه- نیافته مصرفی،کشورهای بزرگ تولیدکننده هستند و هم‌ اینانند که اهرمهای سیاسی،اقتصادی و فرهنگی این‌ جوامع را دردست دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.