Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی حکم فقهی عده زنان بدون رحم/ قسمت دوم

نویسنده:

(6 صفحه - از 11 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : طلاق ،عده زنان بدون رحم ،حکم فقهی عده زنان ،حدیث ،حکم ،عادت ،روایت ،باردار ،ماه ،امام ،زن طلاق ،همسانش ،حکم عدهء زنان بدون رحم ،زن طلاق‌گرفته ،سند ،سخن ،شک ،همسانش باردار ،قرء فراگیر بودن آیه ،عدهء ،امام صادق ( ع ) ،عدهء زن طلاق ،فراگیر ،جمیل بن دراج ،سه قرء ،همهء ،همهء زنان طلاق‌گرفته ،عدهء زن طلاق‌گرفته ،حکم عده ،همسانش عادت

خلاصه ماشینی:

"اگر بگویید:اضافه کردن عده به ضمیر نساء در سخن خداوند بزرگ«لعدتهن» می‌رساند که قانونگذاری اصلی عده پیشتر انجام گرفته و ناگریز این آیه،اشاره به آیه‌ سورهء بقره دارد و از آن‌جا که آن آیه،تنها دربارهء زنانی است که عادت ماهانه دارند، این آیه نیز چنین شده و عمومی در آن‌ نخواهد بود. بلکه گاهی گفته می‌شود:چون‌ آیه درصدد قانونگذاری اصل عده نیست و تنها می‌گوید که طلاق و جدایی،ناچار باید پس از سپری شدن عده باشد،ناگریز تنها دربارهء زنانی است که عده برای آنان مقرر گردیده و عمومی درآن نیست،تا همهء زنان‌ را دربر بگیرد و قاعده‌ای فراگیر را برساند. دربارهء دلالت این حدیث نیز،دور از ذهن نیست که گفته شود:آوردن واژگان‌ «همسانش باردار نمی‌شود»یا«مانند او فرزند نمی‌آورد»،پس از جملاتی چون: «دختر نابالغ و زنی که از عادت ناامید گشته‌ و قاعدگی از او رخت بربسته است»،در نگاه عرف،به روشنی چنین می‌رساند که‌ همهء راز و رمز و معیار،در نبود عده،این‌ است که مانند او فرزند نمی‌آورد و آبستن‌ نمی‌شود و این ملاک،در هر دو جا،همین‌ است. درپاسخ می‌گوییم:هر چند این سخن، تلاش بسیار نهایی در رد گستردگی و فراگیری این روایت است،ولی با این همه، می‌توان گفت:این که در سخن پرسشگر، نبودن عادت‌ماهانه در زن طلاق گرفته‌ آمده است،چنین می‌رساند که در ذهن او، ارتباطی میان عادت و عده وجود دارد و چه‌ بسا چنین پرسشی برآمده از گفتارهایی‌ است که از خود امامان شنیده‌اند مانند:17 «العدة من الماء."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.