خلاصه ماشینی:
"اول اینکه:این تئوری میتواند به این صورت باشد که در کلیه مجازاتها اعم از حدود و قصاص و تعزیرات،اجرای عدالت و سزا دادن به مجرم از یک طرف و تحقق اهداف 3lخاص اجتماعی از طرف دیگر مورد توجه قرار گیرد به این معنا که از دیدگاه اسلام،مجرم مستحق مجازات است و باید با توجه به جرم ارتکابی مجازات شود لکن این مجازات در نوع و کمیت خود تابع مصالح اجتماعی است و با توجه به آنها تعیین گردیده(یا تعیین میگردد)،دوم اینکه:براساس این تئوری بین انواع مختلف این مجازاتها در اسلام از نظر فلسفهء تشریع آنها تمایز وجود دارد به این صورت که مجازات قصاص به منظور اجرای عدالت و سزا دادن به مجرم تشریع گردیده و به همین دلیل باید دقیقا متناسب با جرم ارتکابی باشد و کوچکترین تفاوتی با آن نداشته باشد ولی مجازاتهای دیگری مانند حدود و تعزیرات عمدا به منظور اصلاح و تربیت مجرمین و بازداشتن آنها از ارتکاب جرم و متنبه نمودن سایر مردم و نیز حفظ مصالح اجتماعی و ارزشهای دینی تشریع شده است."