چکیده:
حمل اولی و شایع را در حل بسیاری از مسائل فلسفی بهکار بردهاند که برخی از آنها کاربرد نادرست این دو حمل است. برخی از این کاربردها، به شبهات فلسفی و پارادوکسهای منطقی مربوط میشود و برخی دیگر را میتوان در مباحث مستقل فلسفی یافت: 1. شبهۀ اخبار از معدوم مطلق، 2. اشکالات وجود ذهنی، 3. معمای جذر اصم و پارادوکس راسل، 4. پارادوکس اشاره به گیومه و پارادوکس مفهوم اسب، 5. دلیل اینکه چرا حد تام را به کلیات خمس نیفزودهاند، 6. دلیل اینکه چرا محصورات نیازمند وجود موضوعاند، و 7. اثبات اصالت وجود با نظر به مبحث حمل. در این مقاله، با تحلیل فرامرز قراملکی از حمل اولی و شایع در منطق جدید، نشان دادهایم که کاربردهای هفتگانه یادشده همگی دچار نوعی خطا و لغزش منطقیاند.
“Welfare” can be hardly defined. We defined it simply as enjoyment from life facilities in three dimensions: being، becoming and belonging. “Welfare culture” which is our keyword in this essay، designates the centrality of body welfare accompanied by self-expression of humanist subject. In present era، welfare culture has been immensely formed and alongside new values، ideas and concepts which has impressed the milieu of Religiousness. Subjectivism and humanism along with superficial sentimentalism has been a good base for transfiguration of Religiousness. The relation between god and human has turned from obligation to arbitrary and romantic relation. Also، religion has been defined as an esoteric affair compatible with welfare. Religiousness، under these circumstances، has been reclined qua “new religious movements” in which esoteric dimensions of religion are reduced to some instruments for human welfare.
خلاصه ماشینی:
تاريخ دريافت مقاله : :١٣٢١٣::٣٥ ـ تاريخ پذيرش نهايي : :١٣٣١٣::٣٥( چکيده حمل اولي و شايع را در حل بسياري از مسائل فلسفي به کار برده اند که برخي از آنهـا کاربرد نادرست اين دو حمـل اسـت ٠ برخـي از ايـن کاربردهـا، بـه شـبهات فلـسفي و پارادوکس هاي منطقي مربوط مي شود و برخي ديگر را مـي تـوان در مباحـث مـستقل فلسفي يافت : ٠٣ شبهۀ اخبار از معدوم مطلق ، ٠٤ اشکالات وجود ذهني ، ٠٥ معماي جذر اصم و پارادوکس راسل ، ٠٦ پـارادوکس اشـاره بـه گيومـه و پـارادوکس مفهـوم اسـب ، ٠٧ دليل اين که چرا حـد تـام را بـه کليـات خمـس نيفـزوده انـد، ٠٨ دليـل اينکـه چـرا محصورات نيازمند وجود موضوع اند، و ٠٩ اثبات اصالت وجود با نظر به مبحث حمل ٠ در اين مقاله ، با تحليل فرامرز قراملکـي از حمـل اولـي و شـايع در منطـق جديـد، نـشان داده ايم که کاربردهاي هفت گانه يادشده همگي دچار نوعي خطا و لغزش منطقي اند٠ کليدواژه ها ٠ () طرح مسئله حمل اولي ذاتي ، حمل شايع صناعي ، منطق جديد، فلسفۀ اسلامي احد فرامرز قراملکي در تحليل گزاره هايي که محمول آنها جزيـي حقيقـي اسـت از ادات اين هماني استفاده کرده است : «در دو گزارٔە )برخي انسان ها دانشجو هـستند) و )برخـي انسان ها زيدند) حمل بـه معنـاي واحـد نيـست ٠ تفـاوت آن دو را در زبـان صـوري بهتـر مي توان نشان داد: ,t.