Skip to main content
فهرست مقالات

بحران فرهنگی(3)/ پرورش خلاء فرهنگی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مدرسه ،آموزش ،فرهنگی ،کودک ،پرورش خلاء فرهنگی ،انسان ،معلم ،بیگانگی ،ایلیچ ،دانش ،خطر ،آموزش فرهنگی ،بحران فرهنگی ،زندگی ،برنامه درسی ،محیط ،تحمیل ارزشهای اخلاقی ،علم ،تحمیل ،آموزش و پرورش ،نقش معلم ،محیط مدرسه ،مسئولان آموزش ،زندگی اجتماعی نوعی آموزش ،اصل ،معلم در مدرسه نقش ،کتاب ،مسائل ،ارزش ،قدرت

خلاصه ماشینی:

"موضوع دیگر این‌که به تدریج همه‌ قبول کرده‌اند که امر آموزش امری است‌ مربوط به تمام دوران حیات انسانی،که در تمام موارد هم عملی است،زیرا هر تماس‌ و ارتباط و مراوده‌ای در زندگی اجتماعی‌ نوعی آموزش است،و غیراز مدرسه صدها وسیله آموزشی دیگر وجود دارد که می‌تواند با انگیزه و اثر عمیقتر در فرد موثر باشد. ایلیچ،روی سه اصل در آموزش‌ عمومی بیشتر تکیه می‌کند و آنرا مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار می‌دهد 1-سن مدرسه‌ 2-حضور اجباری‌ 3-برنامه درسی میگوید،ما بی‌آنکه لحظه‌ای فکر کرده باشیم،سه اصل را بعنوان اصول‌ بدیهی پذیرفته‌ایم اول،آنکه بجه‌ها باید به مدرسه بروند. بدین ترتیب،نخستین آموزشی که‌ مدرسه بشاگرد می‌دهد آنست که کسب علم‌ و بدست آوردن صلاحیت علمی و فنی جز از راه نشخوار برنامه‌های درسی،امکان‌پذیر نیست،تدریس مدرسه‌ای در تمام جهان، مزاحم آموزش واقعی است،چرا که به همه‌ قبولانده است که آموزش جز از راه مدرسه‌ میسر نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.