Skip to main content
فهرست مقالات

زبان تاریخی قرآن نمادین یا واقع نمون

مصاحبه شونده:

ISC (18 صفحه - از 182 تا 199)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، قصه، تاریخ، تخیل، عرب، جن، موسی، مصر، تربیت، هامان، واقعی، داستان، شیاطین، محمد احمد خلف الله، واقعیت، نظریه، باور، پیامبر، قصص قرآن، افسانه، تاریخی قرآن نمادین، هنری، کتاب، انسان، جواب، سخن، شاهد، تاریخ مصر، واقع نمون، باورهای عرب

خلاصه ماشینی: "این نظریه که شاید عمر آن چند دهه باشد؛ می گوید قرآن از عنصر تخیل استفاده کرده و هدف او تربیت است؛ مانند کتاب کلیله و دمنه که کتابی تربیتی ـ اخلاقی است و برای نشان دادن حسن یا قبح برخی از صفات و کمالات؛ صحنه های تخیلی ارائه می دهد. کسانی که نظریه سوم را باور دارند، این سخنان را در سنگر دفاع از قرآن اظهار می کنند، تا بگویند اگر در قرآن بعضی از حوادث تاریخی یا برخی مطالب بر خلاف تاریخ یا بر خلاف علم وجود دارد شما به قرآن خرده نگیرید؛ چون قرآن خودش اینها را قبول ندارد، بلکه اینها را به عنوان ابزار استفاده کرده و در مقام خطابه و جدل گفته است، و این راه عقلائی است که انسان از باورهای طرف بهره بگیرد برای هدف تربیتی بدون اینکه هیچ گونه اعترافی داشته باشد. احمد محمد خلف الله می گوید: اگر فخررازی از اول در می یافت که قرآن در پی مبارزه با این عقیده جاهلی و ویران ساختن آن با روش خاص خود است؛ نه اینکه اینها واقعیتی داشته باشد، و اینکه سیاست قرآن در این مسئله مثل مبارزه با شراب خواری گام به گام است؛ اگر اینها را می دانست و توجه داشت، خودش و دیگران را به زحمت نمی انداخت و اعلام می کرد که قرآن، تصورات مردم را به گردن خود آنها می گذارد، و در اینجا که این باور را پذیرفته، نه چون درست و واقعی بوده، بلکه برای این پذیرفته که آن را به تدریج ویران کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.