Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه و در چه باره باید فکر کرد

نویسنده:

(4 صفحه - از 40 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : کودک، مغز، پرورش سلولهای مغزی کودک، سلول عصبی، تعداد تقریبی سلولهای مغز انسان، انسان، شناخت، فکر، پرورش، محیط

خلاصه ماشینی:

"بعد از سن 9 ماهگی معمولا کودک زبان باز می‌کند و می‌تواند بجای اشیاء«کلمات»را بگذارد که سمبل‌ها و«نمود»هائی از اشیاء حقیقی هستند و بوسیلهء بزرگترها به او منتقل‌ شده است دقت در سیر تکامل حرف زدن بچه،بسیار جالب است برای مثال:فرض‌ کنیم زنگی یا اسباب‌بازی زنگ دری را جلوی چشم کودک می‌آورید اول چیزی که‌ جلب توجه او را می‌کند از راه«بینائی»است یعنی شکل زنگ با همهء مشخصات ظاهری‌ آن در مغز او نقش می‌بندد-حال اگر زنگ را در جلوی او بصدا درآورید شناسائی دیگر از آن در مغز کودک نقش می‌بندد و آن از راه«شنوائی»سات یعنی:حالا وی از دو راه‌ این زنگ را می‌شناسد و دو دسته سلول او،با شناخت زنگ ارتباط پیدا می‌کند با ایجاد رفلکس شرطی در مغز او اگر حالا زنگ را جلوی او بیاورید و بصدا هم نیاورید او می‌داند که این جسم زنگ است که دارای آن صدای مخصوص آشناست و برعکس اگر زنگ را پشت سر او به صدا درآورید می‌فهمد که این صدا مخصوص آن چیزی است که شکل زنگ‌ را داشته-بار شد بیشتر کودک و شنیدن نام و کلمهء«زنگ»که از دهان شما موقع نشان‌ دادن زنگ خارج می‌شود-سلولهائی دیگر صدای حاصل از تلفظ این کلمه را با ارتباط با سلولهای بینائی شناسند شکل زنگ و شنوائی شناسنده صدای زنگ مرتبط می‌سازند و در نتیجه در مرتبه‌های بعدی کافیست شما جلوی کودک کلمهء«زنگ»را بر زبان آورید و در ذهن کودک هم شکل زنگ هم صدای زنگ مجسم شود و دلیل آن اینست که وقتی به او می‌گوئید«زنگ را بمن بده»یا نشان بده کودک این کار را بدرستی انجام می‌دهد-مرحلهء بعدی تکلم کودک است که می‌تواند عینا مانند شما و به تقلید از شما کلمهء«زنگ»گفتن‌ را بیاموزد و انجام دهد و هر وقت زنگ را دید یا صدای آنرا شنید فورا نام آنرا بر زبان بیآورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.