Skip to main content
فهرست مقالات

قلمرو قرآن

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 274 تا 295)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، جامعیت، دین، قلمرو، اسلام، جامعیت قرآن، تفسیر، آیات قرآن، مادی، القرآن، انسان، قرآن کریم، کتاب، قلمرو قرآن، هدایت، حدیث، معارف، بیان، کل شیء، نظریه، احکام، دین اسلام، دیدگاه، دلایل قرآنی نظریه حداکثری، تفسیر القرآن، اصول، حیات، مسائل مادی و معنوی، علوم قرآنی، تبیان کل شیء

خلاصه ماشینی: "اکنون پرسش اصلی این نوشتار این است که آیا قرآن در همه عرصه های مورد نیاز انسان ایده و سخن و نظریه دارد یا نه؟ آیا می توان همه دانش های بشری را در قرآن یافت و قرآن را به عنوان منبع آنها شناساند، و اصولا آیا قرآن گستره و قلمرو ویژه ای دارد یا بی پایان و بی نهایت است؟ پیشینه پژوهش در بررسی سیر تاریخی این بحث، معلوم می شود که نخست طبری (م310هـ) صاحب تفسیر جامع البیان، معنای آیه 89 سوره نحل: «تبیانا لکل شیء» را توسعه بخشید و از محدوده حلال و حرام خارج کرد2، ولی اولین جرقه های «نظریه جامعیت» را به صورت روشن و صریح می توان در کتاب های ابوحامد غزالی (م505هـ) مانند «احیاء العلوم»3 و «جواهر القرآن»4 مشاهده کرد. برخی از این عالمان عبارتند از: فخررازی: به نظر وی، آیه 38 سوره انعام اختصاص به بیان آن اموری پیدا می کند که معرفت و احاطه بر آنها بر انسان واجب است و به همین جهت اطلاق آیه مقید به این قلمرو می گردد؛ زیرا از طرفی بر بیان نکردن چیز غیرواجب تفریط صدق نمی کند و از سوی دیگر از همه یا بیش تر آیات قرآن استفاده می شود که مقصود از انزال قرآن، بیان دین و احکام آن می باشد، پس مطلق موجود در آیه، بایستی بر مقید حمل گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.