خلاصه ماشینی:
"اولین نکتهای که در این مطالعه به آن برمیخوریم این است که آیات مزبور از سال هفتم بعثت تا آخرین سال حیات پیامبر(ص) یعنی دهم هجرت مستمرا ادامه داشته است- یعنی از زمانی که شعور کودک نوزاد اسلام بآن اندازه رسیده است که بتواند مستقلا فکر کند و مراحل سهگانه تفکر(یعنی نگرش-دریافت و اندیشیدن)و سپس تفقه و دانشپژوهی و- انتخاب از ادامه راه را عملی سازد زیرا اگر قبل از این مرحله عرضه میشد بعلت نارسا بودن قدرت مغزی کودک ممکن بود چنین کاری برای او مشکل و غیر عملی باشد و هفت سال قبلی برای آماده ساختن ذهن کودک آشنا ساختن او با محیط زندگی و رشد فیزیولوژیک مغز و قابلیت روانی بکار رفته بوده تا بتدریج با زبان قرآن و مکتب آن آشنا شود و از هرچه بت و بتپرستی و پیشداوریهای قبلی و تعصبات شرکآلود است پاک و تهی گردد تا به فطرت اولیه خود که آن فطرت خدائی است برگردانده شود و مستعد قبول لزوم استقلال فکری و تفکر و آزاداندیشی گردد و مسلم است که هماکنون نیز مردم بالغ هر وقت خواستند اسلام را درک کنند و بفهمند باید همین روش را در پیش گیرند و خود را از هرچه پیشداوری و تعصب جاهلانه است(حتی اسلام تبعی و نفهمیده و نسنجیده)مبرا سازند تا بتوانند بروش«اسلامی»فکر کنند و بیندیشند و راه خود را دانسته انتخاب کنند-و از همین رو است که در مکتب اسلام هر شخص عاقل بالغ باید خود اسلام را دانسته و فهمیده انتخاب کند و هیچگاه دین اسلام تعبدی و اجباری نبوده و نخواهد بود که: لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی (آیه 752 بقره)و اکراه و اجباری در دین نیست و راه رشد و صلاح از راه گمراهی و ضلال بطور آشکار و با دلیل و برهان جدا شده است."