Skip to main content
فهرست مقالات

ایران و اسلام(60): اسلام و ملیت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ملیت ،اسلام ،مذهب ،فرهنک ،ایران و اسلام ،ایدئولوژی ،تمدن ،اسلام و ملیت ،دعوت ،ملت‌ها ،جنسیت ،اسلام ( ،اختلاف جنسیت میان زن ،نژادی ،تقسیم‌بندی جامعه بشری ،قومی ،فرهنک و تمدن ،تمدن و فرهنک اسلامی ،شخصیت ،جامعه بزرک بشری ،تمدن و فرهنک ،تقسیم‌بندی بشر ،میان ملل گوناگون ،روح ،داخل ملیت‌های گوناگون ،اختلاف میان ملیت‌ها ،فرهنگهای ،اختلاف ،بدینگونه ،جمع

خلاصه ماشینی:

"6-در پایان«ان اکرمکم عند اله اتقیکم»نشان‌ میدهد که اعتراف به وجود طبیعی ملیت‌های‌ گوناگون عامل«تعارف»است نه«تفاخر»و بدینگونه است که می‌کوشد تا از افتادن ملیت‌ به ورطه غیر انسانی قومیت پرستی‌های جاهلی‌ و راسیسم و فاشیسم جدید که بیماری انسانی و آفت بزرک ملیت است،مانع گردد و از طرفی‌ فضلیت انسانی»را با«اصالت ملی»هماهنگ سازد و مسئله«برتری»را نه در رابطه میان ملت‌ها، بلکه،در رابطه میان انسان و خدا یعنی ارزشهای‌ اخلاقی و انسانی مطرح نماید1 و به عبارت دیگر اسلام ملیتها را به عنوان یک‌ واقعیت عینی می‌پذیبرد ولی احکام فردی و اجتماعی‌ خود را روی ملیت‌ها تحمیل نمی‌کند بلکه مجموع‌ قدر مشترک ملیتها را که انسان و بنده خداست‌ ،در نظر می‌گیرد و احکامی صادر می‌کند،می- گوید یا ایها الناس: اری سر اینکه اسلام در آغاز توانست در میان‌ ملل گوناگون بسرعت سرسام‌آور پیشرفت کند و مردم در مقابل آن از خود مقاومت نشان ندادند، ایسنت که اسلام آنان را بصورت دعوت،بسوی‌ سعادت فرا می‌خواند،مردم خود را در برابر یک ایدئولوژی میدیدند که هرگز قصد نفی ملیت‌ و شخصیت آنان را ندارد و آنچنان سعه صدر دارد دست رد بر سینه هیچ عاملی نمی‌زند در تاریخ‌ اسلام،دوران جوشش و جنبش روح ملی در میان‌ ملل گوناگون که اسلام را پذیرفته بودند وقتی‌ آغاز شد و عصر نهضت‌های شعوبیه و ابو مسلم‌ و دوران شاهنامه‌نویسی و گرایش به احیای سنتهای‌ گذشته در ایران،هنگامی شروع گردید که خلافت‌ نژاد پرست عربی،به انکار ملیتها پرداخت، زیرا ملیت در برابر ملیت‌های دیگر،شخصیت‌ خود را متبلور می‌سازد و جان می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.