Skip to main content
فهرست مقالات

آیات مربوط به تفکر در شناخت انسان : شناخت انسان از دیدگاه قرآن

نویسنده:

(5 صفحه - از 49 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : انسان، قرآن، شناخت انسان، خاک، تفکر در شناخت انسان، شناخت انسان از دیدگاه قرآن، آیات مربوط به تفکر، خدا، خداوند، مغز، خلقت انسان، اسلامی، نشانه‌هائی، قوانین، زمین، پست، طبیعت، مغز انسانی، کتاب، آیات قرآن، جانشینی خدا، اصطلاح، آب، فهم، زندگی، جهان، آیات خداوندی، سوره روم، ساختمان مغز انسان، آیات متعددی منشاء خلقت انسان

خلاصه ماشینی: "5-در یک نظر کلی به مجموع این آیه‌های‌ ششگانه می‌توانیم سیر تکامل انسان را از ابتدای‌ وجود و خلقت او(آیه 20)و زندگی اجتماعی و انفرادی او در روی زمین(آیات 21 و 22 و 23) و رابطه آن را با طبیعت-بیرون(آیه 24)و عاقبت(یعنی معاد)او را(آیات 24 و 25)به- خوبی دریابیم که ما پس از شرح یکایک آنها در انتها نتیجه‌گیری خواهیم کرد: منشاء خلقت انسان را از ریشه‌ها و مواد و اشکال‌ مبدأ آفرینش و اوج تعالی انسان اول-خلقت انسان(آیه 20)در آیات‌ متعددی منشاء خلقت انسان را از ریشه‌های‌ مختلف ذکر کرده از آن جمله است-تراب(خاک) آب-طین(گل)طین لازب(گل چسبنده و پلاستیکی،شکل پذیرنده)-نطفه-آب پست‌ (ماء مهین)-صلصال من حماء مسنون(گل‌ شکننده شکل گیرنده از ماده لجن ریخته شده و و قالب‌گیری شده)و نظائر آن که وجه مشترک‌ همه آنها از نظر فیزیکی و شیمیائی عناصری است‌ که از خاک و آب گرفته شده که اولی منشاء این‌ زمین یا به اصطلاح ما در موجودات است و دومی‌ از آسمان بصورت باران باریده و آب‌های مختلف‌ موجود در سطح یا عمق زمین زمین را تشکیل می‌دهد-ولی به نظر ما آنچه در خلقت انسان به آن اشاره می‌شود نه فقط ساختمان‌ ظاهری و فیزیکی و شیمیائی آن است که در حیوانات نیز این نوع ساختمان وجود دارد بلکه‌ باید رمز دیگری در آن نهفته باشد و آن یادآوری‌ ریشه اصل آدمی و پست بودن ظاهر آن است که‌ «خاک»باشد زیرا ما،در اصطلاح«خاک»را مظهر و نمایشگر«پستی»می‌دانیم‌2و هرجا خداوند اشاره به مبداء خلقت انسان از خاک کرده‌ غرض نشان دادن نوعی مقایسه بین ساختمان‌ فیزیکی و شیمیائی یا طبیعی و عنصری یا مادی‌ انسان است(که«بودن»انسان از نظر بیولوژیک‌ را نشان می‌دهد)یا ساختمان«روانی»و قابلیت‌ روحی او لیاقت«جانشینی خدا)یا انسان«شدن» آنست که تفاوت بین این دو را در آیاتی دیگر به- تعبیر نزول انسان به پائین‌ترین درجه پائینی یا (اسفل السافلین)3و یا صعودوی به بالاترین‌ بلندی‌ها(اعلی علیین)مثال زده است-یعنی این‌ انسان که در ساختمان مادی با پست‌ترین حیوانات‌ از یک دسته عناصر و مواد آلیه«خاکی»و«آبی» تشکیل شده چگونه می‌تواند با فکر و مغز و عمل‌ خود را در جهت عکس قوانین الهی به کار برد نه فقط به درجه حیوانات پست سقوط خواهد کرد بلکه از آنها نیز پائین‌تر خواهد رفت (ان هم الا- کالانعام بل هم اضل-179) و این نکته آموزنده‌ترین‌ (2)-در زبان فارسی اصطلاح«خاک کردن»و به خاک افتادن«و خاکی شدن»و غیره همه جا به معنی منتها درجه زبونی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.