Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به قوانین جزایی اسلام (9): فلسفه مجازات سرقت

نویسنده:

(6 صفحه - از 24 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : مجازات، اسلامی، دزدی، قوانین، فلسفه مجازات سرقت، امنیت، اجراء، قوانین جزائی اسلام، جامعه، حریم

خلاصه ماشینی:

"اگر حکومت اسلامی پیاده شد،عدالت اجتماعی برقرار گردید،حقوق همسایگان‌ و محرومان اداء شد و طبقهء حاکم و مرفه علی‌وار در کنار طبقه محروم گرفته و زنانشان‌ فاطمه‌وار در کنار توده‌ها و محرومان و همسان با آنان زندگی کردند،افراد جامعه از رفاه‌ نسبی برخودار شدند،غذا و مسکن،بهداشت و فرهنگ عمومی تأمین شد و روح ایثار و گذشت زنده شد و آزطلبی و زراندوزی از جامعه رخت بربست،در چنان جامعه‌ای هرگز کسی بخاطر شکم و فشار و بدبختی دست به سرقت نمی‌زد و اگر هم زد،معلوم است که‌ ریگی به کفش دارد و خیانت پیشه و متجاوز است و باید دست متجاوز کوتاه شود. زیرا همگام با پیاده شدن سایر مقررات و اجرای دقیق مقررات اسلامی،جز مشتی‌ خائن و بد سرشت،کسی به فکر تجاوز و خیانت نیست،این عده معدود هم با اجرای دقیق‌ مجازات،گور خود را گم می‌کنند و معمولا جرأت اقدام به خیانت را نخواهند داشت پس این پندار،مغرضانه است که خیال کنیم با اجراء حدود و قصاص اسلامی در جامعه‌ حمام خون راه می‌افتد و جامعه تبدیل به سلاخ‌خانه می‌شود. »1 برای پاسخ به سئوال مزبور نخست باید بدانیم که هدف ادیان و شرایع آسمانی‌ نامین رفاه و امنیت و سعادت جامعه است و برای این منظور دفاع از پنج اصل مقدس و سعادت‌ آفرین اجتماعی را به عهد گرفته و تجاوز و به فساد و تباهی کشیدن آنها را محکوم می‌کند و متجاوزین را سخت کیفر می‌نماید و این اصول عبارت است از:جان،عقل،مال،نسل، عرض(آبرو و شرف انسانی)بعلاوه باید گفت که:تصمیم جهان بشریت برای مجازات‌ دزد،روی این اصل است که از نقطه نظر واقع‌بینی،مهم‌ترین و گرانبهاترین چیزی که‌ انسان معمولا درک می‌کند،زندگی اوست و وظیفه‌ای لازم‌تر و مهم‌تر و واجب‌تر از آن‌ درک نمی‌کند که سعادت همین زندگی را تأمین کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.