Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب جلوه های هنری داستانهای قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 56 تا 63)

خلاصه ماشینی:

"»(ج 2،ص 953) مدرک و مستند این ادعاها ذکر نشده،افزون بر آن در این‌ گزارش نوعی بدآموزی نهفته است؛چرا که خواننده حق دارد با خود بگوید:آیا از خطر نباید دوری کرد،زیرا-طبق این داستان‌ منسوب به قرآن-خدا خواست به سلیمان بفهماند«نمی‌توان از سرنوشت جلوگیری کرد»؟آیا حضرت سلیمان(ع)فرمانروا و پیامبر جن و انس بود یا آوارهء آزار و خطر دیوان وپریان؟آیا مادر شیرخواره هرروز بر فراز ابرها به پرواز درمی‌آمد یا برای کودک، شیر پاکتی و پاستوریزه پست می‌شد؟ فرشتگان اشغالگر «سبب پرسش فرشتگان این بوده است که تجربه‌ای در زمین‌ در مورد جن صورت گرفته بود،بدین ترتیب که خداوند جن را آفرید و آنها در زمین مرتکب فساد شدند. »(ج 2،ص 153 و ص 753) آیا نباید توجه کنیم که با این نسبتها چه چهرهء زشتی از پیغمبر معصوم در اذهان ترسیم می‌گردد؟آیا او بسان عاقر ناقهء ثمود، شکنجه‌گر بود که پای اسبان را پی می‌کرد؟و اگر منظور،قطع‌ پس از ذبح است،چرا قرآن تنها پای ساق را به میان کشید با آنکه‌ بعد از ذبح همهء اندام شقه شقه می‌شود؟ ذبح آنهمه اسب جنگی برای صدقه هم عجیب است؛زیرا نه‌ خوراک گوشت اسب مرغوب است و نه به لحاظ اقتصادی مقرون‌ به‌صرفه،خواننده با خود می‌گوید:ای کاش حضرت سلیمان(ع) یک اسب گرانقیمت جنگی را با دهها گوسفند یا صدها مرغ معامله‌ می‌کرد و گوشتهای لذیذتر،ارزانتر و بیشتری صدقه می‌داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.