Skip to main content
فهرست مقالات

برگی از بوستان فقه

نویسنده:

(5 صفحه - از 47 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : فقه، فقیه، کتاب، مدرسه، علم فقه، تبویب، احکام، دانش، مدارس فقه امامیه، نگارش متون فقهی

خلاصه ماشینی:

"ب - نمونه‌هایی از کاستیهای کتاب‌ روش مؤلف در بررسی هر یک از فروعات و مسائل فقهی این است که نخست فرع را مطرح می‌کند و سپس به تعریف آن می‌پردازد؛ آنگاه اختلاف نظرها را بازگو می‌کند، سپس به ذکر ادله هر یک از نظرات می‌پردازد و در نهایت پس از مقارنه و موازنه دلایل نظرات مختلف به بیان «نتیجه» بحث می‌پردازد که نتیجه، نظریه خود او نیز محسوب می‌شود. برای نمونه از کتاب او مسأله «تنجس مواد سائله» - مایعات و اجسام روان - را می‌توان مثال آورد که پس از بیان صورت مسأله و تعریف آن، به ذکر اختلاف نظر موجود در مسأله پرداخته و گفته است: مشهور در نزد فقهای شیعه این است که مواد سائله‌ای مانند آب قلیل با صرف ملاقات عین نجس، متنجس می‌شود، اعم از اینکه رنگ، طعم و بوی آن عوض شود یا عوض نشود، ولی گروه اندکی از فقهای شیعه مانند ابن ابی عقیل، محدث کاشانی و غیره معتقدند اگر رنگ یا بو و طعم آب قلیل عوض نشود، متنجس نمی‌شود. بحث کردن در مسائل فقهی با این روش بویژه برای نوآموزان فقه استدلالی بسیار مفید است و از این نظر کتاب حاضر می‌تواند الگویی برای تدوین کتب درسی در فقه استدلالی باشد، اما نواقص و کاستیهایی که در لابلای بحثهای آن وجود دارد، گاهی چنان حساس و یا متعدد است که انسان احتیاط می‌کند آن را به عنوان الگوی کامل یک کتاب درسی معرفی کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.