خلاصه ماشینی:
"حال باید بپرسیم چرا چنین تمایزی در کار است و چگونه این نکته را میتوان تبیین کرد؟ گرچه هنوز در مورد معنا سخن میگوییم و فهم متن را در مدنظر نداریم، اما به نظر قائلان به محدودیتهای معنا، لغزشگاه اصلی نظریات عدم تعین مطلق معنا همینجا است، چراکه اگر برای معنا محدودیتهایی قائل نشویم، هیچ ______________________________ 1 .
وی در کتاب موجز و پرمعنای قرآن در اسلام بهتفصیل در این باره سخن گفته، و نهتنها روش صحیح تفسیر قرآن را با قرآن دانسته، بلکه قدمی فراتر نهاده و گفته است مضمون اخباری که در آنها عرض اخبار به کتابالله وظیفه قرار داده شده، وقتی درست خواهد بود که آیه قرآنی به مدلول خود دلالت داشته باشد و محصل مدلول آن ــ که تفسیر آیه است ــ معتبر باشد، و اگر بنا باشد که محصل مدلول آیه، یعنی تفسیر را خبر تشخیص دهد، عرض خبر به کتاب معنای محصلی نخواهد داشت.
(3) پس از آن که اندکی درباره تاریخچه مسئله تصمیمپذیری سخن گفتیم به مباحث دیگری پیرامون این مسئله میپردازیم: 1ـ2: نظریات تصمیمپذیری، همچون نظریات تعین و عدم تعین معنا، طیفی را تشکیل میدهند که در یک طرف آن این نظریه قرار دارد که متن معنایی یگانه دارد و تفاسیر (فهمها) در مقایسه با این معنا تصمیمپذیرند؛ هر تفسیری که مفید آن معنای یگانه باشد، فهم درست، و هر تفسیری که آن معنا را نرساند، فهمی نادرست از متن است."