خلاصه ماشینی:
فقیه بود, بر ستیغ سلسله فقیهان, اما نه از فقه دکان ساخت و نه فقاهت را عامل چه و چهای زندگی قرار داد و نه از آن عنوان مرکبی راهوار برای زندگانی و معیشتی آرام و بی دغدغه و… هم جایگاه والای فقه را پاس می داشت و فقیهان را به بزرگی و والایی می ستود, هم واقع بینانه و با توجه به تحولات زمان و جاری های روزگاران به ناکار آمدی آن بدان سان که بوده است, در برخورد با جاری های زمان واقف بود و می فرمود: لذا در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می کند که نظرات اجتهادی ـ فقهی در زمینه های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد ولی مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزی کند که وحدت رویه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد ببینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد, این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.