Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر «بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر»

نویسنده:

(9 صفحه - از 73 تا 81)

خلاصه ماشینی:

"امام راحل (ره) در این باره می نویسد: معنای این حدیث آن است که پیامبر خدا ـ صلوات الله علیه ـ به عنوان رهبر جامعه وحاکم اسلامی مردم را از هر گونه زیان رسانی به دیگران باز می دارد و می فرماید در حوزه حکومت اسلامی ضرر زدن به مؤمنان و مشکل آفرینی برای آنان ممنوع است و این حکمی است نشأت گرفته از منصب زعامت و ولایت, و هیچ ربطی به نفی لزوم در معامله غبنی و واجب نبودن وضویی که ضرر داشته باشد, ندارد و احکامی از این دست [که فقها برای اثبات آنها در سرتاسر ابواب فقه به (لاضرر) استدلال کرده اند] از مضمون این حدیث بیگانه است و به دور. ایشان در این باره چنین می نویسد: …هر روایتی که از پیامبر اسلام(ص) و علی ـ علیه السلام ـ با واژگانی از قبیل (قضی§), (حکم) یا (أمد) نقل شده است, حاکی از حکم شرعی نیست, و اگر هم مقصود از آن روایت, حکم شرعی باشد, یا مجازی در آن معنا استعمال شده است و یا ارشاد است به حکم الهی و چون ظاهر این کلمات آن است که پیامبر از آن روی که رهبر, سلطان, قاضی و حاکم شرع است فرمان داده و حکم کرده است, نه از آن جهت که مبلغ حرام و حلال خداوند است; زیرا احکام الهی, احکام پیامبر ـ صلوات الله علیه ـ نیست و او در حقیقت درباره احکام الهی هیچ حکم و قضاوتی ندارد, بلکه تنها [در کمال امانت داری] آنها را به مردم می رساند و تبیین می کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.