چکیده:
پژوهش حاضر در سال 8831 با هدف طراحی برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در دوره متوسطه صورت گرفته است.اهداف کلی برنامه درسی در این پژوهش بر اساس مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام گرفته تدوین و پس از عبور از دو صافی فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی یادگیری،به اهداف آموزشی تبدیل شده است.با توجه به این اهداف،رئوس محتوای برنامه درسی،راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون مشخص گردید.روش پژوهش دارای ابعاد نظری و توصیفی-پیمایشی است.به این منظور در بعد نظری،منابع و متون تخصصی در حوزههای تعاون و تعلیم و تربیت(به ویژه برنامهء درسی)و همچنین با استفاده از پژوهشها و تحقیقات انجام شده،عناصر اساسی برای برنامهء درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در دوره متوسطه استخراج شد.در مرحله اول برای دستیابی به چارچوب مورد نظر،مبانی نظری برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون مورد مطالعه قرار گرفت.در بعد توصیفی-پیمایشی نیز پس از دستیابی به برنامه مطلوب،از نظر متخصصان برنامه درسی و کارشناسان آموزش وزارت تعاون برای برنامهریزی درسی و کارشناسان آموزش تعاون قرار گرفت.یافتههای تحقیق نشان داد که اکثر متخصصان،اهداف آموزشی پیشنهادی،رئوس محتوا،راهبردهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی این پژوهش را نسبتا مطلوب ارزیابی کردهاند.
The current study was carried out in 2009 with the purpose of planning a syllabus to promote cooperation in secondary school. The general purposes of the syllabus in this study was compiled based on theoretical bases and performed studies and after being scrutinized through education and training and learning psychology، evolved to
educational objectives. Considering this objective، the educational content، teaching-learning strategies and evaluation methods based on promotion of cooperation were determine
خلاصه ماشینی:
اهداف کلی برنامه درسی در این پژوهش بر اساس مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام گرفته تدوین و پس از عبور از دو صافی فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی یادگیری،به اهداف آموزشی تبدیل شده است.
نتایج نشان داد که افراد شرکتکننده تجربیات خود از برنامه آموزش تعاون را بسیار عالی ارزیابی کرده و بر این باور بودهاند که دورهء آموزشی ذیربط بر هر چهار محور مورد نظر تأثیر مثبت و قابل توجهی داشته است.
از دلالتهای مبانی دانشی بر برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در پیشینه تحقیق،7 هدف از میان گزارههای دانشی استخراج شده است که عبارتند از:ایجاد انگیزه مثبت نسبت به کار و فعالیت اقتصادی،آشنایی با وظایف و حقوق اجتماعی،ایجاد علاقه و مطالعه در زمینه مسائل اقتصادی،آمادگی برای تجارت از طریق رشته تعاون،کمک به دانشآموزان برای رشد در فرایند تعاون،کسب مهارتهای حرفهای و مشارکت در فعالیتهای اقتصادی،ایجاد نگرش مثبت در استفاده بهینه از هر یک از عوامل تولید.
در این مطالعه از دلالتهای تحقیقات پیشین انجام شده بر برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون 5 هدف استخراج شده است که عبارتند از آشنایی با مباحث و موضوعات مربوط به آموزش تعاون،مشارکت در فعالیتها و طرحهای عام المنفعه،یادگیری مشارکتی در فعالیتهای جمعی،برانگیختن کار گروهی،پرورش روحیهء کارآفرینی تعاون.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1 وضعیت 41 هدف آموزشی برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در دوره متوسطه را از دیدگاه پاسخدهندگان نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول 2،03 درصد از پاسخدهندگان اهداف کلی برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در دوره متوسطه را بسیار زیاد،56 درصد زیاد و 5 درصد متوسط ارزیابی کردهاند.