خلاصه ماشینی:
"گسترش نگارههای اخترشناسی، که امروزه به شکل کاملتری فهمیده میشود، نشان میدهد که دین اخترانی بابلی، که به ویژه در هزاره اول قم توسعه یافت، در شکلگیری آیین میترا نقش مهمی داشته است.
اما در این مورد نمیتوان از آیین میترا [به طور کلی] سخن گفت، بلکه فقط میتوان به آیینی متفاوت با آن آیینی که در ایران زرتشتی پیدا شده بود، اشاره کرد.
اما میتوان نتیجه گرفت که در بن این تبدیل دو ویژگی اساسی ایزد ایرانی وجود داشت: [یکی اینکه] میترا ایزد روشنایی است که با خورشید رابطه تنگتری داشت و [دیگر اینکه [او ایزد نجاتبخش است.
این ایزدکده، که به شکل مستطیل طولانی ساخته شده بود، سکوهای مکعبی کناریای داشت که شرکتکنندگان به هنگام مراسم بر روی آن مینشستند و به تمثال میترا تااوروکتونس (میترای کشنده گاو نر)، که در طاقچه مخصوص در انتهای صحن قرار داشت، نگاه میکردند.
اما این آیین فقط دین سربازان نبود؛ چون مورد توجه گروههای اجتماعی و پیشهور دیگر نیز بود، از جمله، محض نمونه، مقامات دولتی و اشخاصی را میتوان نام برد که پیشه بازرگانی داشتند.
اغلب این گونه نشان دادهاند، و کاملا هم درست است، که آیین میترا علاوه بر امور اداری و مسئولیتها به همدلی در میدان نبرد و پادگانها نیز کمک کرده بود (ویل، 1955، ص 125 به بعد؛ ص 356 به بعد)، و در میان اشخاصی که به ندرت اسکان ثابتی داشتند و کسانی که به خاطر ______________________________ 1.
Mysteria Mithrae: Proceedings of the International Seminar on the Religio-Historical Character of Roman Mithraism, With Particular Reference to Roman and Ostian Sources."