چکیده:
درطول دودههء پیش،صادرات یکی از فعالیتهای اقتصادی محسوب شده که نسبت به دیگر فعالیتها رشد بیشتری داشته است.همچنین در سطح شرکت،صادرات بهعنوان امکانی برای فروش بیشتر،سودآوری بیشتر و استفاده از اقتصاده مقیاس برای کاهش هزینههای توسعهء محصول و درنهایت،افزایش استاندارد زندگی برای مشتریان و بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان تلقی میشود.بنگاههای صادراتی پس از بازاریابی و تولید و آمادهسازی محصول (بازرگانی محصول)،از راه تعامل با دستگاههای دولتی و خصوص مختلف(نظیر گمرک، سازمان استاندارد،سازمان بازرگانی،اتاق بازرگانی،شرکتهای حملونقل و...)فرایند صادرات و خروج محصول از کشور را طی میکنند.این بخش از فعالیتهای مربوط به صدور کالا از کشور را میتوان تحت عنوان عوامل«اداری-خدماتی»صادرات نام برد. دراینراستا در پژوهش حاضر به تحلیل اثر تغییر«تجربهء صادراتی»و«اندازهء بنگاه»بر موانع فعالیتهای مختلف«اداری-خدماتی صادرات»از نگاه صادرکننده پرداخته خواهد شد؛ بهعبارت دیگر ارزیابی صادرکننده ازمجموع هزینههای مربوط به هریک از فعالیتهای اداری-خدماتی صادرات اعم از هزینههای مربوط به نیروی کار،زمان و هزینههای مالی و این مسئله که آیا با تغییر تجربه و اندازهء بنگاه تفاوت معناداری در موانع ادراکشده ازهریک از این فعالیتها حاصل میشود یا خیر،بررسی و آزمون خواهد شد. جامعهء آماری این پژوهش کلیهء بنگاههای تعاونی صادراتی مستقر در استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی را دربر میگیرد.روش پژوهش حاضر توصیفی و تحلیلی-پیمایشی است.بهکمک نمونهگیری،دادههای موردنیاز بهصورت میدانی جهت آزمون فرضیه و دستیابی به هدف پژوهش،از تعداد 45 بنگاه صادراتی از کل حجم جامعهء آماری(053 بنگاه) جمعآوری شد.بدینمنظور پرسشنامهای با رجوع به منابع کتابخانهای،سازمانهای متولی امور اداری-خدماتی صادرات،صادرکنندگان خبره و استادان دانشگاهی تدوین شد که ضریب آلفای کرونباخ آن به میزان 0/48 محاسبه گردید. ابزارهای مختلف آمار توصیفی و آمار استنباطی(ناپارامتریک)،بهمنظور آزمون فرضیات در نرمافزار آماری SPSS بهکار گرفته شد.آزمون«کروسکال والیس»برای بررسی اثر«سابقهء صادراتی»بر موانع فعالیتهای فرایند«اداری-خدماتی»و آزمون«من-ویتنی»نیز برای سنجش اثر«اندازهء بنگاه»بر فرایند مذکور مورد استفاده فرار گرفت. نتایج آزمونهای مختلف نشان میدهند موانع ادراکشده از دو فعالیت«انتقال ارز به کمک صرافیها و ارتباطات شخصی»و«حلوفصل دعاوی»با افزایش سابقهء صادراتی تغییر کرده و کاهش پیدا میکنند.ازسویدیگر«اندازهء بنگاه»در تغییر موانع ادراکشده از فعالیتهای اداری-خدماتی صادرات بیتأثیر است.
Over two decades ago، along with global economic growth، export is considered as an economic activity that had more growth than other activities. Also at the corporate level، exports is considered as a possibility for more sales، profitability and economy of scale to reduce product development costs and ultimately increase the standard of living for customers and improve the quality of work life for employees. After marketing، production and preparation and of goods (commercial process)، firms transacts with various governmental and private agencies (such as customs، standards organization، trade organizations، chambers of commerce، transportation companies etc.) to complete export process and exit the country. This part of the activities of exporting may be grouped under "administrative – Service" factors. This study analyzes the effect of the "export experience" and "Organizational size" on the obstacles of different activities of "administrative-service" process from the viewpoint if exporters. In other words exporter’s evaluations of the total expenses of "administrative – Service" activities ranging from labor costs، time and financial costs will be questioned and this issue evaluate that whether or not significant differences in perceived obstacles will be obtained by changing "size" and "experience" factor. Research population consists of all cooperatives located in the provinces of "Khorasan Razavi" and "North Khorasan". Research method of descriptive and analytical survey utilized a random sampling plan، resulted in 54 samples from a total of 350 manufacturing firms. In order to collect research data، a designed questionnaire was designed by referring to library resources، organizations are in charge of exports administrative-service affairs، expert exporters’ organization and academic instructors. Appropriate technique was incorporated to assure validity of the instrument، and its reliability was also confirmed by a Cronbach's alpha coefficient of 0.84. Descriptive statistics and inferential statistics (nonparametric tests) were used to test hypotheses by SPSS software. 'Kruskal-Wallis' test used for analyzing the "export experience" effect on the obstacles of "administrative – Service" activities. Also ' Mann-Whitney' test used for analyzing the "Organization size" effect on the obstacles of these activities. With some nonparametric tests، it was found that، "currency transfer by exchange centers and peoples" and "settling claims" processes appear to play decreased role as exports experiences increase. On the other hand the “organization size” has no effect on changing perceived obstacles of administrative-service export activities.
خلاصه ماشینی:
دراینراستا در پژوهش حاضر به تحلیل اثر تغییر«تجربهء صادراتی»و«اندازهء بنگاه»بر موانع فعالیتهای مختلف«اداری-خدماتی صادرات»از نگاه صادرکننده پرداخته خواهد شد؛ بهعبارت دیگر ارزیابی صادرکننده ازمجموع هزینههای مربوط به هریک از فعالیتهای اداری-خدماتی صادرات اعم از هزینههای مربوط به نیروی کار،زمان و هزینههای مالی و این مسئله که آیا با تغییر تجربه و اندازهء بنگاه تفاوت معناداری در موانع ادراکشده ازهریک از این فعالیتها حاصل میشود یا خیر،بررسی و آزمون خواهد شد.
حال این سؤال اساسی مطرح میشود که درحالیکه محصول،تولید شده و آمادهء صدور است،آیا«تجربهء صادراتی»و«اندازهء بنگاه»به عنوان دومتغیر تعدیلگر،میتوانند در میزان موانع ادراکشده برای هریک از فعالیتهای اداری-خدماتی صادرات تأثیرگذار باشند؟ در مطالعات انجامشدهء مرتبط با ادبیات موضوع تحقیق،تأثیر متغیرهای اندازه و سابقه در موانع فعالیتهای اداری و خدماتی صادرات به اشکال مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
موانع اداری-خدماتی صادرات به دیوانسالاری و هزینههای بنگاه در فرایند صادرات محصول پس از تولید اشاره میکند که در بخشهای زیر مورد پژوهش قرار میگیرد: -تهیه و تمدید کارت بازرگانی و گواهی مبدأ که توسط اتاق تعاون و سازمان بازرگانی انجام میپذیرد(نادری و دیگران،1731).
مقایسهء موانع ادراکی از فعالیتهای اداری-خدماتی صادرات به تفکیک مقولههای «سابقهء صادراتی»(آزمون کروسکال-والیس) (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:محاسبات تحقیق باتوجهبه جدول 4،در سطح معنیداری کمتر از 01%میتوان گفت موانع ادراکشده توسط صادرکننده در دو فعالیت«انتقال ارز به کمک صرافیها و ارتباطات شخصی»و«حل و فصل دعاوی»با افزایش سابقهء صادراتی تغییر میکند.
بررسی فرضیهء دوم فرضیههای آزمون بهصورت زیر مطرح میشوند: تفاوت معناداری میان میانگین میزان موانع ادراکشده از هریک از دو گروه«اندازهء بنگاه صادراتی»در فعالیت اداری-خدماتی صادراتی i ام وجود ندارد (H 0) .