خلاصه ماشینی:
"شاید الان این پیشبینی در حال تحقق باشد که قرن گذشته [نوزدهم] نه تنها پشت سر گذاشته شده، بلکه بخش عمدهای از تفکر دینی و فلسفیاش مورد پرسش قرار گرفته و ذهن نسل حاضر را به خود مشغول کرده است؛ این نسل به طور روزافزون در گفتوگو با کسانی است که عصر روشنگری را به نقطه اوج نقادی رساندند و در ارائه پاسخهایی الاهیاتی به آن پیشقدم شدند.
الاهیدانی مانند یورگن مولتمان(2) که عمیقا به سنت اعتقادی و سه گانه انگارانه پرداخته است و با این حال برای تفسیر آن زمینههای سیاسی و اجتماعی را به عنوان چارچوب مورد ارجاع انتخاب کرده است، تا اینکه پیوندی ثمربخش را در میان آن دو پدید آورد؛ (مثلا در مورد الگوی اجتماعی تثلیث به عنوان خنثی کننده دیدگاه سلسله مراتبی درباره خداوند و جامعه بشری) در کجا قرار می گیرد؟ و یا ولفرت پاننبرگ(3) که هم قاطعانه در سنت سه گانه انگارانه ارتدکس باقی مانده و هم الاهیات خود را در زمینه عام مردمشناسی و تاریخ جای میدهد.
Elisabeth Schussler Fiorenza اکنون نیم قرن است که دتیرش بون هوفر در نوشتههای دوران زندانش این سئوال را مطرح کرده است که امروز برای ما مسیح کیست؟ وی با چنین کاری یک جریان تازه از بحث درباره تفسیری از مسیح، خدا، کلیسا، اخلاق و دیگر موضوعات به راه انداخته است که میتواند مربوط به «جامعه جدید» باشد اما تقریبا به تازگی اهمیت عبارت «برای ما» در پرسش او روشن شده است."