خلاصه ماشینی:
"اگر این مفاهیم اساسی را درباره سرشت بشری به عنوان نقطه شروع فرض کنیم، نسلهای بعدی متفکران بودایی تبیین سازوکارهایی را بهعهده گرفتند که به توسط آنها همه اجزاء سازنده یک شخص با هم مؤثراند: همچنین این سازوکارها سعی داشتند تبیین کنند که چگونه انسانها میتوانند بهتدریج منش خود را عوض کنند.
عدهای دیگر از بوداییان به کلی این بینش را درباره بودا رد کردند و گفتند که او انسانی فانی بود؛ درست همانند همه دیگر موجودات میرا، الا اینکه در میان قلمرو محدود موضوعاتی که او به آنها معرفت داشت، این موضوع مهم بود که چگونه میتوان به آرامش و شادی پایدار رسید.
این موضوع بیش از هزار سال در هند مورد نزاع بود، در حالی که برخی از اعضای جنبش یوگاچاره(3) این عقیده را دنبال کردند که بودا چیزی بیش از یک اصل کیهانی است، دهرمه کیری(4) و برخی از مریدان او این بینش را درباره بودا از سرگرفتند که بودا یک انسان فانی معمولی است؛ سرانجام در قرن یازدهم رتنه کرتی(5) بودایی گفت که تمام امور خاص مربوط به آگاهی فردی صرفا بخشی از یک یگانه و خودآگاهی عام، هستند که او آن را خرد بودا نام نهاد.
خود تیسه مگلیپوته این نظریه را رد کرد و گفت که اگر بیداری چیزی باشد که شخص بتواند بهدست آورد پس آن را میتوان از دست داد، که در این صورت یک بودا میتواند به بودا بودن خود پایان دهد؛ از این رو نگرش او این بود که بیداری خصلتی مثبت نیست، بلکه صرفا فقدان توهمات است."