خلاصه ماشینی:
"پاپ ژان بیست و سوم (7) در پیامهای خویش در باب مریم به کرات از مادر روحانی بودن حضرت مریم سخن گفته است؛ به عنوان مثال در پیامش به هشتمین کنگره ملی فرانسوی درباره مریم در شهر لیزیو، (8) Ceste bien Volontiers، در ششم ژوئیه 1961؛(16) همچنین در جایگاه حمایت از مریم در شورای دوم واتیکان.
در مقایسه با مباحث اوایل قرن بیستم، دوران پساشورایی (دوران بعد از شورای دوم واتیکان) شاهد مطالعات اندکی در باب چنین مضمونهایی به عنوان اصول مریمشناسی یا وساطت حضرت مریم بود، اما تحقیقات بسیار دقیقی به خصوص در باب منابع کتاب مقدس و آبای کلیسا صورت گرفت.
تأکیدات مسیحمحورانه و از نوع کلیسایی مریمشناسی معاصر به طور متقابل مکمل یکدیگرند و تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ زیرا مریم نمیتواند بدون ارتباط نزدیک با بدن کلیساییای که مسیح در طی عمل نجاتبخش خویش دریافت کرد، با مسیح ارتباط داشته باشد و در عین حال مریم الگوی کهن کلیسا است، فقط به این علت که ارتباط منحصر به فرد مریم با مسیح شالودهای برای مشارکت کلیسا در عمل نجاتبخشی مسیح است.
با این حال، «مادر خدا بودن کامل» حضرت مریم به عمل آزادانه یکی شدن او با نجات عینی مسیح، معنا و ارزش نجاتبخشانهای را برای تمام اعضای کلیسا به همراه میآورد.
این برداشت غلط معنای اصلی تجسد و شکوه واقعی حضرت مریم را، یعنی اینکه خدای پسر انتخاب کرد که در او به انسان تبدیل شود و برای همیشه با انسانیت برخاسته خود در تاریخ بشر حاضر باشد، از دست میدهد."