خلاصه ماشینی:
"The uses of Enchantment شاید ما با تحلیل بتلهیم از داستانهای خاص پریان یا مفهوم نظمی که این داستانها بر توده آشفته تجربههایی که خصیصه زندگی بشر اولیه است تحمیل میکند، موافق نباشیم، اما نباید فراموش کرد که او در اعتقاد به اینکه یکی از ابزارهای ضروری کشف معنا و شکلدادن به زندگی را باید در مواجهه با سبکی داستانی یافت، با کمپل و یونگ همعقیده است.
بیهوده است که بگوییم تمام متون داستان است، اما گزافه نیست اگر ادعا کنیم که درک و فهم متون بهناچار داستانی است؛ یعنی تا آنجا که خواندن آنها وقت میگیرد و عمل خواندن عملی است که بخشی از داستان خود خواننده را شکل میدهد، ما به عنوان خواننده هماکنون هر متنی را در یک چرخه از حوادث قرار میدهیم که تاریخ ما را شکل میدهد و خودآگاهی ما را افزایش میدهد.
اما دادن جایگاه برتر به موضوع داستان در یک ساختار داستانی از سوی برخی از محققان مورد تردید قرار گرفته است، هر چند باید پذیرفت که تجربه قصهگویی برای کودکان حاکی از آن است که حقیقتا طرح اصلی «آنگاه چه رخ داد؟» یا «چی شد؟» ـ است که توجه آنها را در بنیادیترین سطح جلب میکند.
اگر کسی بر این عقیده باشد که «باورهای اصلی ما درباره ماهیت و معنای زندگیمان، مبنا و معقولیت خود را در نوعی از قصه پارادایمی فراگیر مییابند (Goldberg 1983, 381) و نیز داستان سبک اولیه هستی ما است، در این صورت آیا ایمان با قوه تخیل جابهجا شده است؟ اگر قرار باشد که ما خودمان را در داستانها و بر طبق آنها تفسیر کنیم، اینکار با ایمانآوردن مقدور نیست بلکه تنها از طریق فعالیت قوه خیال میسر است."