خلاصه ماشینی:
"در گزارشهای سنتی آمده است که او زندگیهای قبلی خود و دیگر موجودات، اصل حاکم بر تناسخ، وراه آزادی را دریافت و آنگاه [تعالیمی] معروف به چهار حقیقت عالی، راه هشتگانه عالی، و قانون پیدایی وابسته را تنسیق کرد.
دوازده حلقه زنجیره پیدایی وابسته عبارتاند از: (1) نادانی، (2) عادات اکتسابی (عادات ارادی)، (3) دانستگی، (4) نام و شکل (بدن و روان)، (5) شش بنیاد شناخت (قوای حسی)، (6) تماس (قوای حسی با موضوع محسوس)، (7) احساس (مادی و روانی)، (8) تشنگی، (9) دلبستگی، (10) وجود، (11) تولد، و (12) پیری و مرگ.
از آنجا که آموزه بودایی منکر آن است که اصل پایندهای مانند روح، خود یا نفس به سبب اعمال قبلی از یک زندگی به زندگی دیگر منتقل شود، این سخن جا دارد که «موجود انسانی»، یا «شخص» تنها نامی قراردادی برای تودهای از سازههای مختلف است، که در پنج گروه سیال از پدیدارهای روانی و مادی ظاهر میشوند، و قانون پیدایی وابسته دوسویه آن سازهها را ساخته و پرداخته است، و در نتیجه بینش کامل به دوازده حلقه زنجیر پیدایی وابسته، و انهدام حلقات پشتهم است که هدف نهایی آیین بودا، یعنی نیل به مقام بودایی، تحقق مییابد.
فرایند معکوس پالایش اندیشه ترتیب نزولی پیدایی وابسته است، که به آزادی نهایی میانجامد؛ یعنی فرد با فهم این مطالب که پیری و مرگ بدون تولد وجود ندارد، هیچ تولدی بیتشنگی وجود را استمرار نمیبخشد، و درنهایت از آنجا که هیچکدام از اینها بدون نادانی نیست، درمییابد که باید نادانیای را که در کل، بین شناسا و شناسه تمییز میگذارد، از بین ببرد."