Skip to main content
فهرست مقالات

نامه (8)

نویسنده:

(5 صفحه - از 44 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : انبیائی ،خدا ،انسان ،عدالت ،دینی ،اوصیا ،صیرورت متعالی ،عبادت ،پیامبران ،دید انبیائی ،صراط مستقیم ،جهت صیرورت متعالی ،جهان ،شناخت ،زمان ،دعوت ،روحانی ،نتیجه درست شناختن انسان ،هدایت ،راه صیرورت متعالی ،حقیقت ،اصل ،شناختن ،جامعه دینی ،جامعه دینی همینسان ،جهت امتثال امر خدا ،تحرک دینی جامعه ،شناختن درست جهان ،عبادت خدا ،جهت تحرک انسانها

خلاصه ماشینی:

"همه توجه انسان انبیائی، یعنی انسانی که مؤمن به دین خداست و تابع پیامبران مرسل و اوصیای آنان است، باید در این (1)-«نهج البلاغه»-نامه به امام حسن«ع». بدینگونه در می‌یابیم که تنها اصل راستین در صیرورت متعالی و شدن والای انسانی، اصل توجه به خداست در دو مظهر عبادت و عدالت، و این هر دو مستلزم توجه است و تحرک، یعنی ترک غفلت و ترک تنبلی و سکون. از این مقدمه نتیجه می‌گیریم که طلبه و روحانی باید بکوشد تا-در عرصه وجود خود-صاحب دید انبیائی گردد؛ نخست این دیدگاه را بشناسد و خوب درک کند، آنگاه شمه‌ای از آن را در جان خویش فرود آورد، و بدان متعهد گردد، و همواره در همه عمر، و در هر موقعیت و مقام، بر آن پای فشارد، و به خاطر هیچ چیز از آن نگذرد، و همه انسانها را به یک چشم بنگرد. چون انجام تکلیف همواره در جهت صیرورت متعالی قرار دارد، حتی انسان اگر یک نماز را درست بخواند، در جهت صیرورت متعالی حرکت کرده است، و فاصله خود با خدا را کمتر کرده است و قرب به خدا حاصل نموده است. این است دید انبیائی که حتی حیوانات و جانوران نیز باید مشمول رحمت و برخوردار از آسایش باشند تا چه رسد به انسانها... با بیان این مقدمات می‌خواهم این نتیجه را معروض بدارم، که داشتن دید انبیائی و پیدا کردن شمه‌ای از این جوهره، باید جزو اصول تربیت حوزه‌ها باشد، تا بتوانند در این ادعا که ادامه دهندگان راه انبیا و اوصیا«ع»هستند صادق باشند، و نشانی از آنان در خود و حرکتها و جهتگیریهای خود داشته باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.