Skip to main content
فهرست مقالات

نامه (7)

نویسنده:

(8 صفحه - از 64 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : دین، طلبه جوان، اسلام، عقل، تجربه، انقلاب، احادیث، انسان، مسائل، اجتماعی، مردم، شناخت، امام، خیر، تطور، جامعه، طلبه جوان آگاه، اهمیت بازشناسی مسائل اصلی، سخن، اقدامها، احکام، مسائل غیراصلی، مسائل اصلی، ارزشها، موضع، نجد خیر، درک، انسان جامعه و جامعه انسان، روشن، اهمیت

خلاصه ماشینی: "اینجانب از روزگاری بسیار پیش، از روند تجربه‌های اجتماعی و اقدامی و تربیتی، و شناخت انسان معاصر و احساس او، به این تکلیف مهم-بلکه اهم-توجه یافتم، و با لمس نتایج تجربه‌های گوناگون جامعه، بر اهمیت آن بیشتر واقف گشتم، و پیوسته این موضوع بسیار خطیر را، در نوشته‌های خویش دنبال کردم، یعنی ضرورت آگاه بودن و آگاه شدن، برای کسی که به گونه‌ای بخواهد به مسائل انسانی بپردازد، بویژه مربیان اخلاق، و عالمان دین، و مبلغان اسلام. انسان-اغلب اوقات-در هنگامه‌های پرشور شعارها و اقدامها-که خود نیز به آنها می‌پیوندد-از مسائلی غفلت می‌کند، و با خود نمی‌اندیشد که از کجا و به چه دلیل کارها هماره و در همه مراحل، و از جانب همه، بر همان منوال دینی و مترقی و سالم پیش برود؟و از کجا همه کسانی که سپس کارها به آنان سپرده خواهد گشت، از درک دین، و رعایت تقوی، و داشتن آگاهی و تعهد، و نفس کشی، و ارزشگرایی، و انساندوستی، و شرف و تواضع، و افتادگی و آدمیت، و انصاف و حق‌شناسی، و سلامت هدف و پاکی اقدام، مایه‌هایی کافی داشته باشند؟و از کجا، همه، از انحطاط شعوری و ارتجاع فکری دوری گزینند، و از دنیا خواهی و مردم فراموشی پرهیز کنند، و خود و فرزندان و خانواده‌هایشان، اهل رعایت و تعهد باشند، و از تمایل به نفسانیات و تجملات و... نیز در احادیث رسیده است که عالم کسی است که با خود چراغ دارد؛و آیا این چراغ جز همان شناخت کامل دین(همراه عمل)و آگاهی جامع چیز دیگری می‌تواند باشد؟ در واقع، یک عالم دینی که مربی جامعه است باید از کل ظرفیت عقلی خویش بهره‌مند شده باشد، و همه استعداد عقلانی خود را به فعلیت رسانده باشد، و از هر دو گونه عقل بهره‌مند باشد، تا بتواند به تربیت دیگران بپردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.