Skip to main content
فهرست مقالات

حبط و تکفیر در قرآن (2)

نویسنده:

(20 صفحه - از 97 تا 116)

کلید واژه های ماشینی : حبط، جزاء، حبط عمل، حبط اعمال، معنای باطل شدن فقهی، عمل، واژه، اعمالهم، باطل، روایات

خلاصه ماشینی:

"و در آیه شریفه: «و یستعجلونک بالعذاب و ان جهنم لمحیطة بالکافرین»گفته‌اند اسم فاعل (محیطة) به معنای (ستحیط) نیست که مقصود آن باشد در نشأت آخرت عذاب آنان را احاطه خواهد کرد، آن چنان که بعضی از ظاهربینان از مفسرین بیان کرده‌اند، بلکه اسم فاعل به معنای حقیقی خود در زمان حال استعمال شده است، زیرا قبایح اخلاقی، عملی و اعتقادی آنان در این نشأت محیط بر آنان است و آنها عینا همان جهنمی است که بزودی در نشأت آخرت به صورت آتش و عقربها و مارهای آن بر آنان ظاهر می‌شود. «و من یکفر بالایمان فقد حبط عمله و هو فی الاخرة من الخاسرین» (1) ذلک بانهم اتبعوا ما اسخط الله و کرهوا رضوانه فاحبط اعمالهم» (2) «ان الذین کفروا و صدوا عن سبیل الله و شاقوا الرسول من بعد ما تبین لهم الهدی لن‌یضروا الله شیئا و سیحبط أعمالهم» (3) «یا ایها الذین آمنوا لاترفعوا أصواتکم فوق صوت النبی و لاتجهروا له بالقول کجهر بعضکم لبعض ان تحبط أعمالکم و أنتم لاتشعرون» (4) «و قدمنا الی ماعملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا» (5) «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و لاتبطلوا اعمالکم» (6) «یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی» (7) «قل هل انبئکم بالأخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا اولئک الذین کفروا بآیات ربهم و لقائه فحبطت اعمالهم فلانقیم لهم یوم القیمة وزنا» (8) مقصود از حبط عمل چیست؟ پس از بررسی واژه‌های عمل، جزاء و حبط به طور جداگانه و یادکرد آیات مورد بحث، در این جا به ترکیب «حبط عمل» در آیات یاد شده می‌پردازیم. » باطل شدن عمل به معنای فقهی آن در این مورد نادرست است، زیرا عبارت «ان تحبط اعمالکم» اگر نگوییم فقط به اعمال گذشته نظر دارد، حداقل به سبب اطلاق شامل آنها می‌گردد، و اعمال پیشین مخاطبان آیه از دو گونه خارج نیست: یا صحیح انجام گرفته است یا باطل."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.