چکیده:
زمینه: استفاده گسترده از اینترنت و مکانیزم مناسب آن که دسترسی به منابع اطلاعاتی را بسیار آسان نموده باعث به وجود آمدن بسیاری از رفتارهای غیراخلاقی به خصوص در میان دانشجویان شده است. این مطالعه به دنبال بررسی میزان تعامل دانشجویان دانشگاه پیام نور در تهران با چنین رفتارهای غیراخلاقی و همچنین میزان ارتباط رفتارهای غیر اخلاقی اینترنتی با پنج مدل بزرگ شخصیتی (گلدبرگ) می باشد.
روش کار: روش تحقیق از لحاظ جمع آوری داده ها توصیفی- پیمایشی می باشد. داده های مورد استفاده از 250 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران جمع آوری گردید و سپس با استفاده از نرم افزارهای تحلیل آماری بررسی شدند.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد که صفات شخصیتی مانند هوشمندی به میزان قابل توجهی با رفتارهای غیراخلاقی اینترنتی در دانشجویان ارتباط منفی دارد و صفات شخصیتی مانند برونگرایی، سازگاری و ثبات عاطفی به میزان کمتر با رفتارهای غیراخلاقی اینترنتی در دانشجویان ارتباط منفی دارد. همچنین با توجه به آزمون تحلیل واریانس به این نتیجه رسیدیم که بین صفات شخصیتی و تقلب اینترنتی نیز رابطه معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: این تحقیق می تواند سهم قابل ملاحظه ای در درک رفتارهای نابه جای اینترنتی داشته باشد و همچنین سازمانها و مراکز ذی ربط می توانند از این تحقیق در تدوین سیاستها و قوانین مربوط به فعالیتهای علمی که با استفاده از کامپیوتر و اینترنت می باشد استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
"حال با توجه به بحث فوق سؤالات زیر را برای انعکاس بهتر این مطالعه مفروض قرار دادهایم:1)دانشجویان در دانشگاه پیام نور ایران تا چه اندازه درگیر رفتارهای غیراخلاقی اینترنتی میشوند؟2)آیا ارتباطی بین صفات شخصیتی و رفتارهای غیراخلاقی اینترنتی وجود دارد؟3)آیا صفات شخصیتی میتوانند رفتارهای غیراخلاقی اینترنتی را پیشبینی کنند؟ از آنجا که تمامی مربیان،استادان و افرادی که به صورت حرفهای با رایانه سروکار دارند همگی بهطور یکسان نقش مهمی را در شکل دادن و تعیین چگونگی تأثیر رایانه و اینترنت بر زندگی اجتماعی و تعاملات میان کاربران دارند،لذا باید آگاهی از رفتار اخلاقی مناسب در ارتباط با رایانه و اینترنت را برای کاربران عمومی توسعه داده و در همین راستا انتظار میرود که این مطالعه سهم قابل توجهی در فهم رفتارهای غیراخلاقی اینترنتی و پیشبینی اینگونه رفتارها در میان کاربران داشته باشد و شیوههای مناسبی را برای آموزش و آگاهی از مسائل ارائه دهد.
همچنین در مورد سؤال مطرح شده دیگری که هدف اصلی این تحقیق محسوب میشود و به دنبال کشف ارتباط میان صفات شخصیتی و تقلب اینترنتی در دانشکدهها است باید گفت که با توجه به آزمون تحلیل واریانس انجام شده چون 00/0-- P eulaV به دست آمده از این آزمون کوچکتر از سطح معنیداری آزمون 0/05-?
همچنین اگرچه در هر دو مطالعه،یافتهها نشانگر وجود رابطه منفی بین پنج عامل بزرگ شخصیتی و رفتارهای اینترنتی بوده است اما این صفات در دو مطالعه نقشهای یکسانی نداشتهاند بهطوری که صفات شخصیتی مانند سازگاری و مسؤولیتپذیری(وجدان)دارای&%01611FOAG016G% بالاترین رابطه منفی با تقلب اینترنتی در مالزی شناخته شدهاند درحالیکه در ایران صفت هوشمندی(پذیرش)این نقش را ایفا میکند5."