خلاصه ماشینی:
)10 مرحوم ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی, پژوهنده معاصر و صاحب تألیفات عدیده, این مفسر را به شرح ذیل معرفی می نماید: (سید غیاث الدین از بزرگان علمای شیعه و مفسرین قرن دهم به شمار می رفته و عده زیادی از محضر او استفاده و کسب کمال نموده اند, از جمله شاگردان اوست: علی بن حسن زواری مؤلف تفسیر ترجمه الخواص یا تفسیر زواره ای و غیر…)11 بنابر آنچه گذشت, سید غیاث الدین جمشید مزبور در زمره علما و مفسرین بنام شیعه بوده و برخی او را به عنوان مؤلف (تفسیر میرزا جمشید) می شناسند که چنین اثری در دسترس نمی باشد و عده دیگری وی را به عنوان تدوین کننده تفسیر گازر که بخش دوم تفسیر (جلاء الاذهان) است معرفی کرده اند.
چنانچه در آخر نسخه شماره 80 تفاسیر کتابخانه آستان قدس رضوی پس از اتمام سوره ناس اشعاری است که مؤلف سروده و کاتب آن را نقل کرده است و از یک بیت آن می توان استنباط نمود که غیاث الدین جمشید, تفسیر ابوالمحاسن را کامل نموده است: انی اتممت ذلک التفسیر حامدا فی تفرج و سرور مؤلف اثر ارزشمند (الذریعه) عقیده دارد که قسمت دوم تفسیر غیر از بخش اول آن است: (… و اما التفسیر الاخر الذی هو غیر جلاء الاذهان المذکور جزما و لکنه تفسیر فارسی ایضا و یوجد مجلد منه من سوره مریم الی آخر القران فی الخزانه الرضویه… فقد احتمل مؤلف فهرسها انه تألیف الزواری السید المعروف بگازر…)23 ابن یوسف به هر یک از فضلا و دانشمندان که مراجعه نموده و راجع به این تفسیر مذاکره و از نسخ آن جستجو کرده, اطلاع موثقی در خصوص بخش دوم تفسیر به دست نیاورده و حتی (میرزا محمدعلی خان تربیت), که حدود چهل سال از عمر خود را در کتابخانه های عمومی و خصوصی ایران, ترکیه و اروپا سپری نموده و اطلاعات جالبی در خصوص نسخ خطی دارد, به ایشان گفته: من از این کتاب جز دو جلد اول که مشتمل بر نصف نخستین است تاکنون ندیده ام.