Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی کتاب فارسی دوره راهنمائی

نویسنده:

(4 صفحه - از 21 تا 24)

خلاصه ماشینی:

"البته اروپائیان برای تألیف چنین کتابهای غالبا ملاکهایی دارند که میان ما هنوز چندان مرسوم نیست و آن تدوین کتابها بر پایه دقیق و حساب شده دایره واژگانی کودکان‌و دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی است، آن هم نه تنها در تعلیم زبان و ادبیات قومی بلکه برای داستان، شعر، علوم و نظایر آن نیز همین اصل مراعات می‌شود. بدین لحاظ در این گفتار، نگارنده، درباره کتاب مورد بحث *22* به بایدها و نبایدها نمی‌پردازد، بلکه به آنچه در کتاب گنجانده شده است نظر دارد؛ و چون برخی مطالب که در نقد و بررسی کتاب جدیدالتألیف سال اول راهنمایی بیان شد در مورد این کتاب نیز صادق است - بجز یکی دو مورد - از طرح آنها خودداری می‌شود. البته در سالهای اخیر به همت برخی از مؤسسات مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه کودک و نوجوان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، کتابهایی برای سنین مختلف از ابتدایی تا دبیرستان با نشانه‌های: الف (سالهای قبل از دبستان)، ب (سالهای آغاز دبستان)؛ ج (سالهای پایان دبستان)؛ د (دوره راهنمایی)؛ ه (دوره دبیرستان)؛ فراهم آورده‌اند که شایان تقدیر است، اما شیوه کار و دایره واژگانی آن رسما بر همه کس روشن نیست و مدون نگردیده است. در فارسی سال اول نیز از این ارکان فقط به وجه شبه اکتفا شده است!(6) صفحه 46: در مصرع «بیاورد ضحاک را چون نوند» کلمه نوند بدون اعراب است و اعراب آن در بخش لغت پایانی کتاب آمده است، در حالی که اعراب تمام لغات در متن آورده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.