Skip to main content
فهرست مقالات

کاوشی نو در چگونگی نزول قرآن (1)

نویسنده:

(26 صفحه - از 59 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، نزول قرآن، نزول، آغاز نزول قرآن، شب قدر، بعثت، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نازل، ماه رمضان، بعثت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم

خلاصه ماشینی:

"در نخستین وجه، آمده است: چون در جو اسلامی معلوم بود که نزول قرآن تدریجی است، وقتی که آیه «انا انزلناه فی لیلة القدر» (1) می‌گوید: قرآن را در شب قدر نازل کردیم، طبعا معنای آن، این است که شروع نزولش در شب قدر بوده (2) در رد کلام یادشده، می‌گوییم: به صرف اینکه یک مرحله از نزول قرآن ـ مانند نزول تدریجی‌ـ نزد مردم، شناخته شده باشد، نمی‌توان گفت: هرجا که خدای متعال از نزول قرآن سخن می‌گوید، نظر به همان مرحله دارد؛ زیرا، در صورتی که نزول قرآن دارای چند مرحله باشد، نامأنوس بودن برخی مراحل نزد مردم، مانع از بیان آنها در قرآن نمی‌گردد؛ چون، قرآن، حقایق را بیان می‌کند و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم مأمور تفسیر و رفع ابهام از موارد مبهم است. (1) در رد استدلال یاد شده می‌گوییم: استدلال مزبور، مبتنی بر این است که ثابت شود نزول قرآن، تنها در یک مرحله صورت گرفته است؛ ولی در فرض دو مرحله‌ای بودن نزول، استدلال یاد شده ناتمام است؛ زیرا، در این صورت قرآن، در مرحله اول به بیت‌المعمور یا بیت‌العزة نازل شده و در مرحله دوم بتدریج در قالب آیات و سور، بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نازل شده است و آیه «انا انزلناه فی لیلة القدر» و آیات مانند آن، در مرحله نزول تدریجی، از نزول یکباره قرآن که پیش از نزول تدریجی ـ در گذشته ـ رخ داده است، خبر می‌دهد؛ پس، طبیعی است که فعل در این آیات به صیغه ماضی آورده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.