Skip to main content
فهرست مقالات

پیشینه شناسی شعائر عزاداری سنتی شیعیان

نویسنده:

(4 صفحه - از 39 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : شعائر عزاداری سنتی شیعی ،عزاداری ،عزاداری سنتی شیعی ،عزا ،شعائر عزاداری در عزاداری سنتی ،نخل ،شعائر عزاداری ،کتاب عزاداری سنتی شیعی ،نویسنده کتاب عزاداری سنتی شیعی ،مراسم ،جریده ،کاشان ،نشانه ،تصوف ،صوفیه ،تشیع ،تاریخ ،هند ،تعزیه ،ایران ،اصفهان ،علامت ،دین ،ایرانی ،حمل توغ در عزاداری ،توغ سابقه تاریخی ،نخل سابقه تاریخی ،حمل ،کتاب ،شعائر عزاداری و تعزیه

خلاصه ماشینی:

"کتاب عزاداری سنتی شیعیان2 نوشته حاج سید حسین معتمدی در اصل برای معرفی دسته ها و مساجد و تکایای کاشان است و البته اطلاعات متفرقه ای هم راجع به دیگر شهرها (مانند قم و یزد و گیلان و مازندران و همدان و اصفهان و عتبات…) در آن آمده است که ضمنا حاوی اطلاعات مردم شناختی و اجتماعی از شعائر عزاداری و تعزیه نیز می باشد و تصاویری هم از بعضی ابزارهای عزاداری آورده است که یکی را نقل می کنیم. * علمات یا علامت شامل هفت یا نه یا یازده (یا بیشتر) تیغه است و به قول نویسنده کتاب, حدود نیم قرن است که رایج شده, پنج متر عرض و چهار متر طول دارد [کذا] با شکل صلیب و زنگوله و منگوله و مجسمه های حیوانات (ص590) معلوم نیست قبلا کجا و بین کدام دسته عزایی وجود داشته است. * زنجیر زدن و گل بر بدن مالیدن احتمالا متأثر از رسوم و شعائر صوفیان خاکسار و دارای ریشه هندی باشد در بعضی سفرنامه های ایرانی آمده است که تا اوایل این قرن نیز قفل بر بدن بستن به عنوان عزاداری در بعضی شهرها رسم بوده است. بدیهی است هیچ مسلمان عوامی هم برای آتش قداست خاصی قائل نیست, اما از لایه های مخفی حافظه ناخودآگاه جمعی چه خبر داریم؟ حضور و وجود چراغ در علامت و شمع در جریده و حمل چلچراغ در شب شام غریبان آیا استمرار مراسم بسیار کهن ایرانی نیست که سابقه اش در نیمه تاریکی های تاریخ گم شده است؟ اینگونه تحقیقات ذهنیت ما را برای فهم فرهنگ ریشه دار عمیق ما روشن تر می کند و هیچ منافاتی با بنیاد قدسی مذهب ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.