Skip to main content
فهرست مقالات

مهاجرت علمای جبل العامل به ایران در عهد صفوی

نویسنده:

(7 صفحه - از 44 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : صفوی ،مهاجرت ،کرکی ،عصر صفوی ،مهاجرت علمای جبل العامل ،صفویان ،کتاب ،عاملی ،علمای جبل العامل به ایران ،نماز جمعه ،حدیث ،ایران در عهد صفوی ،ذکر ،شیخ حسین‌بن‌عبدالصمد ،حکومت ،حکومت صفوی ،مهاجرت شیخ حسین‌بن‌عبدالصمد از ایران ،دوره صفوی ،ایران عصر صفوی ،ایران در عصر صفوی ،مهاجرت فقهای عاملی به ایران ،حرکت ،شیخ … بهاء … ،عاملی ها ،شهید ثانی ،کتاب مهاجرت علمای شیعه ،مهاجرت علمای شیعه از جبل‌عامل ،مهاجرت علما به ایران عصر ،مسأله مهاجرت عاملی ها ،رساله اربعین شیخ حسین‌بن‌عبدالصمد

خلاصه ماشینی:

"گرچه نمی توان منکر این مسأله شد که فقهای عاملی در ایران قرب و ارج والای به دست آوردند, اما همان گونه که برخی محققان اشاره کرده اند, فشار عثمانی بر مراکز شیعی خارج از قلمرو صفویه و عدم امکان فقهای عاملی در احراز مناصب تدریس و افتا و آزادی تدریس و خطرات جانی در نواحی جبل العامل, از دیگر عوامل محرک برای مهاجرت به ایران می باشد. 3 منبعی مهم و مغفول در میان منابع مختلف موجود از عصر صفوی که به چاپ رسیده اند, کتاب وقایع السنین و الاعوام نوشته سید عبدالحسین خاتون آبادی (م1105) از جهات چندی مهم می باشد: نخست آن که در تمام مطالعات انجام شده در مورد مهاجرت علمای جبل العامل و تحقیقات مرتبط با وضعیت علما در استفاده دقیق از این کتاب غفلت شده است. شیخ مفید در مورد اقامه حدود می نویسد: (اقامه حدود بر عهده سلطان اسلام منصوب شده از جانب خدا است و آنها ائمه اطهارند و هر کسی که آنان برای این امور منصوب کرده باشند, و همچنین انجام این امور را به فقهای شیعه در صورت امکان داده اند. (ص 135) در حالی که در این دوره علمای ایرانی و عاملی هر دو به دلیل وجود حکومت شیعی قطب شاهی در حیدرآباد (918 ـ 1098) به آن جا سفر می کرده اند و در منابع اشاره ای به نارضایتی شیخ حسن بن محمد کرکی و علت سفر وی به حیدرآباد نشده است. اما مسأله ای که در نوشته آقای فرهانی اظهار شده است, این نظر است که عالمان صفوی با برپایی نماز جمعه, سعی در تقویت مشروعیت صفویان کرده اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.