Skip to main content
فهرست مقالات

پرسشهای قرآنی

نویسنده:

(14 صفحه - از 213 تا 226)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، آرنج، پرسش، عتاب، سوگند، خداوند، روح، مبدأ خلقت حضرت آدم علیه‌السلام، حضرت آدم علیه‌السلام در قرآن، وضو

خلاصه ماشینی:

"پرسش 1: مبدأ خلقت حضرت آدم علیه‌السلام در قرآن و کیفیت آن چگونه است؟ آیا انسان، تکامل‌یافته مخلوقات دیگر است؟ ‌ قرآن، برای آفرینش انسان نخست، یک آفرینش مستقل قائل است؛ بدون آنکه برگرفته و تکامل‌یافته از نوع دیگری باشد. قرآن، این مرحله از خلقت انسان نخست را در آیات متعددی بیان کرده است که به یک نمونه بسنده می‌کنیم: «فإذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین» (1) (آنگاه که او را پرداختم (اعضای بدن آن را متساوی و متناسب قرار دادم) و در آن از روح خود (روحی بزرگ و شایسته) دمیدم، همگی بر او سجده کنید. ) (1) پرسش 2: منظور از «أیدیکم إلی المرافق» (2) در آیه وضو چیست؟ آیا ظاهر قرآن، وضو گرفتن شیعه را تأیید می‌کند یا اهل سنت را؟ ‌ باید دانست که در آیه غایت «إلی المرافق»، حد «أیدیکم» است؛ یعنی در وضو، شستن دستها تا حد آرنج منظور است. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج1، کتاب الطهارة، باب 15، ص389، حدیث 3 استیعاب آن است، در «فاغسلوا أیدیکم» نیز بدون قید «إلی المرافق»، می‌طلبد که تمام ید، مراد باشد (از سر انگشتان تا شانه) لذا قید «إلی المرافق» آمده تا حد و مقدار دست را بیان نماید (1) . نشانه عصمت: توجه به موارد عتاب، عصمت و دور بودن رسول اکرم را از اعمال ناشایسته و کارهای ناپسندیده نشان می‌دهد و معلوم می‌کند که آن حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم برای چه اعمالی مورد عتاب قرار گرفته‌اند و اگر فرضا خلافی مرتکب شده بود، عتاب و بازخواست تندی درباره آن نازل می‌شد؛ پس همان‌طور که عتابها ـ به گفته علامه ـ از اسباب عصمت است، از نشانه‌های آن نیز می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.