Skip to main content
فهرست مقالات

کاوشی نو در چگونگی نزول قرآن (2)

نویسنده:

(32 صفحه - از 43 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، نزول، نزول قرآن، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، نزول دفعی حقیقت قرآن، شب قدر، قلب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، قلب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نازل، نزول دفعی قرآن، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نازل

خلاصه ماشینی:

"(1) این آیات نیز مانند آیه پیشین نمی‌تواند دلیل بر رأی علامه رحمه‌الله باشد، و تفسیری که ایشان برای آیات یاد شده ارائه داده‌اند، خلاف ظاهر آنهاست؛ زیرا ایشان «کتاب مبین» را حقیقتی واحد و بدون اجزا و فصول می‌دانند که در لوح محفوظ قرار دارد و عقول را بدان راهی نیست، لیکن این مطلب با ظاهر «و الکتاب المبین» سازگار نیست؛ زیرا «مبین» به دو معنی به کار می‌رود:الف) بین و روشن(2)؛ بر اساس این معنی «کتاب مبین» یعنی کتابی که آیات آن روشن و شیواست؛ چنانکه خدای سبحان در وصف قرآن می‌فرماید: «نزل به الروح الامین علی قلبک لتکون من المنذرین بلسان عربی مبین»(3)؛ «قرآنا عربیا غیر ذی عوج لعلهم یتقون». (7) با نظر به دو معنای یاد شده، مقصود از «کتاب مبین» در آیه، همین قرآنی است که در قالب الفاظ نازل شده است؛ زیرا این کتاب، هم روشن و شیوا و هم بیان کننده و روشنگر است، اما آنچه در لوح محفوظ قرار دارد و بدون اجزا و فصول بوده و عقول را بدان راهی نیست، نه برای مردم بین و روشن است و نه بیان کننده و روشنگر، لذا عنوان «کتاب ______________________________1. (3) در رد این استدلال گوییم: مطلب یادشده دلیل بر دیدگاه علامه رحمه‌الله نیست، بلکه در واقع اشکالی بر نزول دفعی قرآن در قالب آیات و سور است و پاسخ اجمالی آن این است که اشکال مزبور در صورتی پیش می‌آید که بگوییم قرآن کریم در شب قدر در قالب آیات و سور بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نازل شده است، اما بر مبنای این رأی که نزول دفعی قرآن در شب قدر به بیت‌المعمور در آسمان چهارم بوده است، اشکال یادشده بی‌مورد است؛ چنانکه وجود قرآن در لوح محفوظ مستلزم چنین اشکالی نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.