Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر به رأی

نویسنده:

(24 صفحه - از 75 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، قرآن، تفسیر به رأی، روایات، القرآن، مفسر، اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، علم، تفسیر قرآن، کلام

خلاصه ماشینی: "حال اگر گفته شود که مقصود، مطلق متشابه است که علم آن فقط نزد خداست و کسی حق تفسیر آن را ندارد و در واقع قید «لایعلمها الا الله‌» مقسم آیات متشابه نباشد، بلکه مفسر و وصف آن باشد (قید احترازی نباشد، قید توصیفی باشد)، سخن ما با چنین گفتاری این است که آیا توجه دارید که بخش قابل ملاحظه قرآن (بیش از هزار آیه) آیات متشابه است؟ حال اگر علم آنها منحصر به ذات باری باشد، جای این سؤال نیست که آوردن این همه آیه که نه تنها علمای مسلمانان، بلکه خود رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نیز تفسیر آن را نداند، چه توجیهی دارد؟!(1) و آیا این جفای به قرآن نیست که ما فکر را از اندیشه و تفکر نسبت به این مجموعه آیات باز داریم و این گنجهای پر کنز را از دسترس بشر خارج سازیم؟ اگر چنین است که شما مدعی هستید، پس چرا تمام مفسران قدیم و جدید قرآن، این دسته از آیات را ـ در حالی که در میان آنها، صحابه و رسول خدا و ائمه اطهار علیهم‌السلام وجود داشته‌اند ـ تفسیر کرده‌اند و این بزرگان چنین مفسرانی را ـ که به نظر این آقایان مرتکب تفسیر به رأی شده‌اند ـ منع نکرده‌اند؟بدون تردید، این گفته که «علم آیات متشابه فقط نزد خداست» هیچ پایه و اساسی ندارد؛ در نتیجه، تفسیر چنین آیاتی ـ البته بر اساس قواعد ویژه نحو ـ تفسیر به رأی نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.