Skip to main content
فهرست مقالات

خاتمیت ثابت و متغیر و راه حلهای آن (2)

نویسنده:

(24 صفحه - از 119 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، دین، احکام، اجتهاد، فقه، فقیه، زمان و مکان، متغیر، عرف، امام، زمان، قوانین، فطرت، عقل، انسان، روایات، امام‌خمینی، دین اسلام، تغییر، جامعه، قوانین اسلام، موضوع، اسلام و مقتضیات زمان، اجتماعی، تغییر احکام، حکومت، مردم، حکم عقل، دین اسلام با حکم عقل، اصول

خلاصه ماشینی: "همان افکار بی‌شائبه انسان فطری را در اعتقاد و عمل برنامه لازم‌الاجرای خود قرار داده است و در نتیجه مقررات خود را به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم نموده و بخش اول را که روی اساس آفرینش انسان و مشخصات ویژه او استوار است، به نام دین و شریعت اسلامی نامیده و در پرتو آن به سوی سعادت انسانی رهبری می کند. مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا اسلام می‌تواند جهان بشریت را با وضع حاضر اداره کند، با تکیه بر فطرت و وضعیت قانون‌گذاری اسلام و توجه آن به واقعیات، این دین را برای همه زمانها قابل اجرا دانسته و می‌فرماید: «اسلام یعنی راه فطرت و طبیعت؛ همیشه راه حقیقی انسان در زندگی‌اش است و با این وضع و آن وضع، تغییر نمی‌کند. »(1) برای این که نحوه استفاده از عقل در احکام شرعیه روشن شود، باید به این نکته اشاره شود که قوانین اسلامی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی پی‌ریزی شده است. دگرگونی حکم در اثر تغییر موضوعمورد عمده و بنیادین تأثیر زمان و مکان در اجتهاد، همین نوع است و معنای آن، پیدایش موضوعات و فروع جدید در هر عصر است که مجتهد باید با در نظر گرفتن مصالح، احکام موضوعات نوین را استنباط کند. (1) استنباط فقیه و تشخیص موضوعات متحول، به امور فردی و عبادی منحصر نمی‌شود؛ چه این که دین، برنامه سعادت و هدایت بشر در دنیا و آخرت و امور فردی و اجتماعی می‌باشد؛ یعنی دین، تمام جوانب زندگی انسان را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ چنانکه در صدر اسلام چنین بود و در همه زمانها می‌تواند چنین باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.