Skip to main content
فهرست مقالات

تسبیح موجودات در قرآن

نویسنده:

(30 صفحه - از 175 تا 204)

کلید واژه های ماشینی : تسبیح ،قرآن ،شعور ،تسبیح موجودات ،تسبیح موجودات در قرآن ،خدا ،موجودات ،هستی ،حضرت سلیمان ،انسان ،فهم ،خداوند ،مجازی ،قرآن مجید ،تسبیح حقیقی ،حضرت سلیمان علیه‌السلام ،حقیقی ،حمل ،علم ،کلام ،تسبیح آسمانها و زمین مجازی ،حیات ،جمادات ،ادراک ،اسراء ،معنی ،تفسیر ،سوره اسراء ،نور ،تسبیح موجودات در آیات قرآن

خلاصه ماشینی:

"کل قد علم صلاته و تسبیحه»(1) «قالوا انطقنا الله‌ الذی انطق کل شی‌ء»(2) «فقال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها قالتا اتینا طائعین»(3) ممکن است تصور شود حمل بر معنای حقیقی روا نیست؛ زیرا شما می‌گویید تسبیح همه موجودات، حقیقی؛ یعنی گفتاری و کلامی است و این اشکال دارد چرا که سخن گفتن برای غیر انسان ثابت نشده، به‌ویژه برای جمادات که اثبات کلام برای آنها محال است. «تسبح له السموات السبع و الارض و من فیهن و ان من شی‌ء الا یسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم انه کان حلیما غفورا»(1) این آیه دال بر شعور و علم و درک موجودات است؛ زیرا اگر بگوییم فقط دلالت معلول بر علت و تسبیح مجازی است، این نکته را همگان می‌فهمند، و از این که خداوند متعال می‌فرماید: «و لکن لاتفقهون تسبیحهم» آشکار می‌شود که تسبیح هستی، تسبیح حقیقی است که مستلزم شعور است. »(3) ج) مرحوم علامه طباطبایی می‌نویسد:دلیلی بر این که غیر انسان و حیوان و ملک و جن از اشیای دیگر فاقد شعور و اراده هستند وجود ندارد، جز این که ما محجوب از بطون ذوات اشیاء هستیم و راهی برای اطلاع ما بر حقیقت حال آنها نیست و آیات قرآنی ظهور در این دارند که علم و شعور عام بوده و سریان در همه وجود دارد و بهترین دلیل برای این که تسبیح موجودات از روی علم و اراده و شعور است، آیه 44 سوره اسراء می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.