Skip to main content
فهرست مقالات

تسبیح موجودات در قرآن

نویسنده:

(30 صفحه - از 175 تا 204)

کلید واژه های ماشینی : تسبیح، قرآن، شعور، تسبیح موجودات، تسبیح موجودات در قرآن، خدا، موجودات، هستی، حضرت سلیمان، انسان

خلاصه ماشینی:

"کل قد علم صلاته و تسبیحه»(1) «قالوا انطقنا الله‌ الذی انطق کل شی‌ء»(2) «فقال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها قالتا اتینا طائعین»(3) ممکن است تصور شود حمل بر معنای حقیقی روا نیست؛ زیرا شما می‌گویید تسبیح همه موجودات، حقیقی؛ یعنی گفتاری و کلامی است و این اشکال دارد چرا که سخن گفتن برای غیر انسان ثابت نشده، به‌ویژه برای جمادات که اثبات کلام برای آنها محال است. «تسبح له السموات السبع و الارض و من فیهن و ان من شی‌ء الا یسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم انه کان حلیما غفورا»(1) این آیه دال بر شعور و علم و درک موجودات است؛ زیرا اگر بگوییم فقط دلالت معلول بر علت و تسبیح مجازی است، این نکته را همگان می‌فهمند، و از این که خداوند متعال می‌فرماید: «و لکن لاتفقهون تسبیحهم» آشکار می‌شود که تسبیح هستی، تسبیح حقیقی است که مستلزم شعور است. »(3) ج) مرحوم علامه طباطبایی می‌نویسد:دلیلی بر این که غیر انسان و حیوان و ملک و جن از اشیای دیگر فاقد شعور و اراده هستند وجود ندارد، جز این که ما محجوب از بطون ذوات اشیاء هستیم و راهی برای اطلاع ما بر حقیقت حال آنها نیست و آیات قرآنی ظهور در این دارند که علم و شعور عام بوده و سریان در همه وجود دارد و بهترین دلیل برای این که تسبیح موجودات از روی علم و اراده و شعور است، آیه 44 سوره اسراء می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.