Skip to main content
فهرست مقالات

با زمخشری در کشاف (1)

نویسنده:

(30 صفحه - از 237 تا 266)

کلید واژه های ماشینی : زمخشری، کشاف، تفسیر، قرآن، تألیف، اسباب نزول، زمخشری در کشاف، تفسیر کشاف، روایات، معتزله

خلاصه ماشینی:

"فاز کلب بحب اصحاب کهف کیف اشقی بحب آل نبی(1) و عجب از علامه حلی است که با توجه به این که زمخشری از او شعر فوق و روایاتی که در زمینه فضایل ائمه بوده در کشاف و ربیع الابرار نقل کرده، فرموده است: «و کان من الد الخصام»(2) و این درست در نقطه مقابل آن چیزی است که محمدحسین حسنی اصفهانی ادعا کرده و او را شیعه دوازده امامی معرفی نموده است. ابن هشام در باب رابع مغنی اللبیب در بحث «اسباب تعدیه» فرق بین انزل و تنزل را مطرح می‌کند و می‌گوید که زمخشری معتقد است تعدیه باب افعال با تعدیه باب تفعیل فرق می‌کند و لذا در ذیل آیه سوم آل‌عمران تصریح نموده و نیز در خطبه کشاف این جمله را آورده است: «الحمد لله‌ الذی انزل القرآن جملة و نزله بحسب المصالح منجما. . (1) مراد زمخشری آن است که اهل حشو که همان سلفیه و اخباریین از عامه، یعنی پاره‌ای از پیروان احمد بن حنبل و پاره‌ای از اهل جبر که همان اشعری‌ها باشند، روایاتی را در ذیل آیه شریفه نقل کرده‌اند که خدای متعال و انبیا و اهل عدل و توحید (معتزله) را به بهت و حیران وادار می‌کند و در مقالات و روایات آنان راهی ندارد و اگر واقعا از یوسف کمترین لغزشی صادر می‌شد، بر او فریاد زده می‌شد و توبه و استغفار او ذکر می‌گشت؛ همان‌طور که توبه آدم و داوود و نوح و ایوب و ذوالنون ذکر شد و خداوند از کار آنان انتقاد کرد. اگر گفته شود که چگونه شما آیه را درباره علی علیه‌السلام قرار می‌دهید در حالی که لفظ «الذین» جمع می‌باشد و سایر ضمایر نیز به صورت جمع آمده است، می‌گوییم: اگرچه سبب در این آیه شریفه یک نفر است، ولی جمع آورده شده تا مردم در چنین کارهایی رغبت نشان داده و به ثوابی مثل آن نائل آیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.