خلاصه ماشینی:
"در بخش دوم این کتاب که عمده صفحات را به خود اختصاص داده(081 صفحه)،اسامی 661 منطقدان در دوره اسلامی همراه با شرحی مختصر از زندگی و آثار منطقی آنها ذکر شده است.
رشر در این کتاب پس از بیان پیشگفتار و مقدمهای،به بیان 01 مبحث میپردازد که 6 مبحث از آنها پیش از انتشار کتاب به صورت مقالات مختلف منتشر شده است این مباحث دهگانه بهترتیب عبارتند از:منطق در دوره اسلامی(گزارشی مختصر)،فارابی و سنت منطقی،شرح کندی بر ارغنون ارسطو،فارابی و این سؤال که«آیا وجود محمول است؟»،تفسیری بر اصل ارسطویی امکان استقبالی و طرد شق ثالث،دفاعیه مسیحی-عربی مربوط به قرن دهم از منطق،بخش منطق دایرهء المعارف محمد بن احمد خوارزمی تحتعنوان مفاتیح العلوم،ابن سینا و منطق گزارههای شرطی،ابو صلت اندلسی و قیاسهای موجهه، چالش ابن رشد در قضایای مطلقه.
در طرحی دیگر از اوصاف کمیت و کیفیت گزارههای شرطی و فصلی،رشر اظهار میدارد برای داشتن معیار سنجشی در ارزیابی مباحث منطق شرطی،آنگونه که توسط ابن سینا ارائه شده،مفید است به اجمال به مطالعه یکی از آثار منطقی متأخر و قابل دسترس بپردازیم که در سنت ارسطویی نگاشته شده است.
رشر با مقایسه بیان ابو صلت و ارسطو در قیاسهای موجهه میگوید به جز یکی دو مورد جزئی،شرح ابو صلت در اینخصوص بازتابی از موضع ارسطو در کتاب القیاس است و همانگونه که در کتاب سیر منطق در دوره اسلامی نیز بیان کردیم این امر ناشی از تأثیر مستمر و قدرتمند فارابی بر سنت فلسفی-طبی-منطقی در اسپانیای دوره اسلامی بوده است."