خلاصه ماشینی:
"درباره لقب معلم ثانی نیز توجیهاتی ازاین دست مطرح است،و میتوان همه این سخنان را اینگونه خلاصه کرد که فارابی به فن منطق و بویژه به برهان و علم برهانی اهمیت بسیاری میداده و آثار منقطی و به طور کلی آرای فلسفی و خصوصا آثار ارسطو را که ترجمه شده بود گردآوری و تدوین و تهذیب و به شیوه خود،آنها را تفسیر کرده است (داوری،فارابی مؤسس فلسفه اسلامی،ص 4).
2. کتاب الملة/کتاب الملة الفاضلة این اثر را دکتر محسن مهدی در سال 8691 همراه با چند رساله دیگر در دار المشرق بیروت چاپ کرده است.
محمد حسین ساکت هم مقالهای پیرامون این اثر با عنوان فارابی و تلخیص نوامیس افلاطون در درآمدی بر چالش آرمان و واقعیت در فلسفه سیاسی فارابی(به کوشش محمد کریمی زنجانی اصل،کویر،2831)منتشر ساخته، و بخشی از آن را به فارسی ترجمه کرده است.
دکتر جعفر آلیاسین هم کتاب التنبیهء علی سبیل السعادهء را به همراه التعلیقات،و دو رساله دیگر:مقاله ابی نصر فیما یصح و ما لا یصح من أحکام النجوم و جوابات لمسائل سئل عنها منتشر کرده است،و همین چاپ در ایران از سوی انتشارات حکمت در سال 1731 ش.
برعکس تحت تأثیر مکتب نوافلاطونی می کوشد میان آراء آنها درباره موضوعاتی چون ارزش زندگی این جهانی،استقرار و قیاس،بینش مادی،حدوث و قدم جهان،و پاداش و کیفر در آخرت آشتی برقرار کند(عنایت،ص 681-781) از دیگر نگارشهای فلسفی فارابی که شایسته است به اجمال از آنها یاد شود میتوان به رسالههای زیر اشاره کرد: فلسفه ارسطوطالیس(محسن مهدی،1691،بیروت)."