خلاصه ماشینی:
"در آموزش-پرورش،تنها سلامت همه جانبهی حیات آدمی،و انسان و انسانیت مطرح است؛همراه با این باور بسیار اساسی که رضایت افراد بشر به رضایت خداوند متعال بستگی دارد؛و محور رضایت خداوند،فرایند«تقوا»است.
آموزش-پرورش،همواره میکوشد نو باشد،نوآوری را تشویق و تقویت کند،به رشد و گسترش شکوفایی همهی شهروندان کمک کند،این خود شکوفایی را در جهت عزت نفس و بالندگی،راهنمایی کند؛و بر این باور است که همهی شهروندان میتوانند خودشکوفا باشند به شرط این که در محیط مساعد و محرک و مشوق قرار بگیرند.
آموزش-پرورش،هرگز خود را کامل و کافی نمیداند لکن هدف مهمش این است که به مردم کمک کند تا به کمال روانشناختی مطلوب برسند.
آموزش-پرورش،تفاوتهای فردی مردم را جدی تلقی میکند و بر این باور است که هر دو، ظرفیت و آمادگی خاص خود را دارد،و در محدودهی همان ظرفیت تغییر پیدا میکند.
آموزش-پرورش،یادگیری را فرایند شخصی میداند و خود یادگیرنده،مسئول عهدهی چند و چون یادگیری خودش است."