چکیده:
چگونگی رابطهی میان«تعلیم و تربیت»و«دین»یکی از چالشهای بزرگ نظامهای آموزش و پرورش همهی کشورهای جهان،در یکی دو قرن اخیر بوده است،به گونهای که پارهای از مکتبهای جدید بهطور کلی قید دین را از آموزش و پرورش برداشته و این دو حیطه را از یکدیگر جدا دانستهاند و در واقع نظام تربیتی لائیک را پذیرفتهاند.این مکتبها البته در این زمینه به توفیق جدی دست نیافتهاند و بویژه در جوامعی که دین در آنها نهادینه شده و بستر رویش فرهنگی پیدا کرده است،توفیق کمتری داشتهاند.واقعیت مطلب این است که در عصر ما مسائل تازهای چون تجدد یا مدرنیزاسیون،مادیگری،کمونیسم،آزادی،حقوق بشر،علم،پیشرفت،تکنولوژی و دیگر مقولاتی از این دست،به صورت رقیبانی جدی در مقابل دین قد برافراشتند و این اتفاقی بود که نخست در جهان غرب،که خود مهد پیدایش این مسائل بود،زودتر اتفاق افتاد و بعد به تدریج و خواهناخواه به سایر نقاط جهان صادر شد بدون آنکه واقعا زمینهای داشته باشد.اروپاییان،خود،در مسئلهی چالشهای دین با تعلیم و تربیت،تجربههای بسیاری را از سر گذراندهاند.بویژه پس از قرن نوزدهم،که غالبا از آن به قرن مادیگری و و الحاد یاد میشود،متفکران غربی توانستهاند تا حد زیادی،بر این مشکل فایق آیند و راهکارهای تازهای عرضه کنند که آگاهی از آن میتواند برای ما سودمند باشد. در ایران،اگرچه مسئلهی تباین بین دین و علوم جدید یا دین و تعلیم و تربیت از عصر مشروطه رخ نمود، ولی تفکر انقلاب اسلامی بود که به این چالش دامن زد و آن را در صدر مسائل سه دههی اخیر قرار داد. پدید آمدن واژگان و اصطلاحاتی مانند علم دینی،بومی کردن علم،اسلامی کردن دانشگاهها،وحدت حوزه و دانشگاه و...همه نشانههای این مسئلهی مهم هستند که پس از گذشت حدود سی سال هنوز مطرح و مورد گفتوگو هستند.بویژه که در چند سال اخیر،در ستاد آموزش و پرورش،پروژهها و طرحهایی با عنوانهایی چون فلسفهی آموزش و پرورش،سند ملی آموزش و پرورش، و سند برنامهریزی درسی ملی کلید خورده که رویکرد آنها از اساس رویکردی دینی است. مقالهای که در این شماره به عنوان«بازخوانی»برای شما انتخاب کردهایم بیان یکی از تجربههای مفید در این زمینه در کشور انگلیس است.مترجم دانشمند این مقاله،شادروان احمد آرام،که خود مردی معتقد و دینورز بود،سالها پیش مجموعه مقالهای را برای ماهنامهی آموزش و پرورش ترجمه میکرد که از جملهی آنها همین مقاله است که میخوانید و در شمارهی 39 ماهنامهی مذکور در اردیبهشت 1349 به چاپ رسیده است.آن معلم گرامی و فرهیخته،با اشرافی که در مجموع و توأمان بر علم و دین داشت،در مقدمهی این مقاله آورده بود که:«خواننده باید توجه داشته باشد که درس دین در مدارس انگلستان، شباهت چندانی با تعلیمات دینی در مدارس ایران ندارد.ولی بسیار مسائل و سؤالات کلی هست که در انگلستان نیز مانند ایران مطرح میشود و این مقاله،بیشتر در جواب گفتن به آن گونه پرسشهای دانشآموزان میتواند برای آموزگاران و دبیران ما نیز مفید باشد.»این مقاله را در دو شماره از نظرتان میگذرانیم.
خلاصه ماشینی:
"ب ا ز خ و ا ن ی:تعلیم و تربیت و دین در انگلستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) اشاره چگونگی رابطهی میان«تعلیم و تربیت»و«دین»یکی از چالشهای بزرگ نظامهای آموزش و پرورش همهی کشورهای جهان،در یکی دو قرن اخیر بوده است،به گونهای که پارهای از مکتبهای جدید بهطور کلی قید دین را از آموزش و پرورش برداشته و این دو حیطه را از یکدیگر جدا دانستهاند و در واقع نظام تربیتی لائیک را پذیرفتهاند.
واقعیت مطلب این است که در عصر ما مسائل تازهای چون تجدد یا مدرنیزاسیون،مادیگری،کمونیسم،آزادی،حقوق بشر،علم،پیشرفت،تکنولوژی و دیگر مقولاتی از این دست،به صورت رقیبانی جدی در مقابل دین قد برافراشتند و این اتفاقی بود که نخست در جهان غرب،که خود مهد پیدایش این مسائل بود،زودتر اتفاق افتاد و بعد به تدریج و خواهناخواه به سایر نقاط جهان صادر شد بدون آنکه واقعا زمینهای داشته باشد.
آن معلم گرامی و فرهیخته،با اشرافی که در مجموع و توأمان بر علم و دین داشت،در مقدمهی این مقاله آورده بود که:«خواننده باید توجه داشته باشد که درس دین در مدارس انگلستان، شباهت چندانی با تعلیمات دینی در مدارس ایران ندارد.
ولی بسیار مسائل و سؤالات کلی هست که در انگلستان نیز مانند ایران مطرح میشود و این مقاله،بیشتر در جواب گفتن به آن گونه پرسشهای دانشآموزان میتواند برای آموزگاران و دبیران ما نیز مفید باشد.
البته ایمان به صورت اولی خود به عصر ما بازنگشته است،ولی دیگر چنان هم نیست که،همچون قرن گذشته،آن را بیمعنی و نامربوط دانند؛و لذا پژوهش یا مطالعهی دین اکنون به صورت جزء عاقلانهای از هر تعلیم و تربیت خوب جلوهگر میشود."