خلاصه ماشینی:
"مثلا اگر تحقیقات نشان دهد(همانگونه که نشان داده است) که فقر،شکست تحصیلی،بیماری،مرگ یکی از والدین،طلاق،اعتیاد یکی از نزدیکان،جمعیت زیاد خانواده،محرومیت عاطفی،دوستان بد،محلهی آلوده و اختلافات خانوادگی در زندگی دانشآموزان بیمار و مسئلهدار بیشتر و نمایانتر بودهاند،همینها،عوامل خطرزا به حساب میآیند و باید برنامههای پیشگیری مرحلهی اول را معطوف به اصلاح وضع زندگی دانشآموزانی کرد که در معرض این عوامل قرار دارند.
اگر نمیتوانیم علاج واقعه را قبل از وقوع بکنیم،اگر دستاندرکاران مستقیم مسائل تربیتی با بروز هر پیشامد تلخ و مشخص شدن هر مشکل و انحراف خود را میبازند و بدتر از آن دست به اقداماتی میزنند که مسئله را بغرنجتر میکند،به این خاطر است که برنامهای دقیق و علمی برای پیشگیری مرحلهی اول نداریم."