چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزشهای غیر رسمی کتابخانههای صدا و سیما در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی کاربران انجام شده است. روش:روش این تحقیق پیمایشی،جامعه آماری 400 نفر از کاربران و شیوه نمونهگیری آن تصادفی با طبقهبندی میباشد. یافتهها:یافتههای این تحقیق نشان میدهد که 43 درصد کاربران در حد«خیلی زیاد و زیاد»و 57 درصد در حد«کم و خیلی کم»سواد اطلاعاتی دارند.نتایج حاکی از آن است که 36/9 درصد کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد»و 63/1 درصد در حد«کم و خیلی کم»کتابخانه را در کسب مهارتهای بازیابی اطلاعات موثر میدانند.از نظر کاربران مهمترین عامل افزایش توانایی مراجعان در کسب مهارتهای بازیابی اطلاعات «خودفراگیری(آزمون و خطا)»(51/4 درصد)بوده است.84 درصد کاربرانی که سواد اطلاعاتی بالایی دارند میزان تاثیر کتابخانه را در رفع نیازهای اطلاعاتیاشان در حد«خیلی زیاد و زیاد»دانستهاند. یافتهها بیانگر آن است که مهمترین اولویتهای آموزشی سواد اطلاعاتی کاربران«آشنایی با منابع مرجع الکترونیکی»(74/3 درصد)و مهمترین موانع دستیابی به اطلاعات در کتابخانه«نداشتن ارتباط با سایر مراکز علمی»(46/3 درصد)بوده است. نتیجهگیری:تحلیل نتایج پژوهش نشان میدهد که کاربرانی که«4 بار و بیشتر»،به کتابخانه مراجعه میکنند(56/2 درصد)،بیشتر از سایرین و افرادی که«اصلا»به کتابخانه مراجعه نمیکنند(14/7 درصد) کمتر از سایرین در حد«خیلی زیاد و زیاد»دارای سواد اطلاعاتی هستند.همچنین میتوان گفت با افزایش تعداد دفعات مراجعه به کتابخانه بر میزان سواد اطلاعاتی کاربران در حد«خیلی زیاد و زیاد»افزوده میشود.
خلاصه ماشینی:
"استفاده از روش آزمون-آزمون مجدد و روش آلفای کرونباخ قبل از اجرای آزمون اصلی ابزار اندازهگیری و نحوه ساختن آن پیشینه پژوهش مطالعات انجام شده در داخل ایران حافظی و بختیاری(3831)،در پژوهشی با عنواان"نقش سواد اطلاعاتی مراجعان در بهرهگیری از منابع کتابخانهای کتابخانه آستان قدس رضوی"با هدف بررسی میزان آشنایی محققان با مقوله سواد اطلاعاتی و تاثیر آن بر گردآوری اطلاعات پرسشنامه سنجیدهاند،یافتهها نشان داد که گروه اصلی محققان را بانوان تشکیل میدهند و اکثرا دانشجو بوده و نیاز به آموزش شیوههای دستیابی به اطلاعات را احساس میکنند و کتابداران را در روند دستیابی به اطلاعات مورد نیاز تاثیرگذار دانستهاند.
فرضیه دوم: برای اثبات فرضیه دوم پژوهش مبنی بر اینکه«خدمات کتابخانههای صدا و سیما با افزایش سواد اطلاعاتی کاربران رابطه دارد»،از آزمون کای اسکوئر استفاده شد که جزئیات آن در جدول زیر آمده است: جدول شماره 9-میزان تاثیر کتابخانه در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران به تفکیک سواد اطلاعاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/332- d سامرز 0/300- sig 3- df 31/068- X^2 بررسی بیشتر یافتهها نشان میدهد که بین میزان تاثیر کتابخانهها در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران با شاخص سواد اطلاعاتی آنان رابطه معنیداری در سطح اطمینان 59 درصد وجود دارد؛به نحوی که 48 درصد کاربرانی که در«حد خیلی زیاد»سواد اطلاعاتی دارند میزان تاثیر کتابخانه را در رفع نیازهای اطلاعاتیشان در حد«خیلی زیاد و زیاد»دانستهاند."